Як і українська економіка загалом, аграрна галузь спрямувала всі зусилля на продовження роботи в умовах війни. Основний фокус компаній – це безпека людей, адже в складні часи роботодавцю важливо стати для команди опорою, допомогти зберегти стабільність і впевненість у майбутньому. Як адаптувалася та продовжує працювати у воєнний час агрокомпанія «Контінентал Фармерз Груп» – нам розповіла Ірина Романенко.

Ірина Романенко, HR-директорка «Контінентал Фармерз Груп»

Як бізнес налагодив роботу в умовах війни

Збереження бізнесу та виконання зобов’язань попри складнощі є відповідальністю компанії – перед співробітниками, постачальниками, пайовиками, державою та суспільством. Звичайно, якщо збережені необхідні ресурси, люди та техніка. Сіяти та збирати врожай за будь-яких умов – це турбота про продовольчу безпеку українців. 

Компанії «Контінентал Фармерз Груп», як і іншим роботодавцям, довелося адаптуватися до роботи в нових складних обставинах. Зокрема, необхідні заходи допомогли розробити фахівці департаменту ризик-менеджменту та комплаєнсу. План реагування на військове вторгнення був створений заздалегідь у 2021 році. Тому бізнес зміг швидко перебудувати свої процеси.

Після вторгнення компанія сформувала кризовий комітет, який спочатку збирався тричі на день. Фіксувалися всі відхилення в процесах за різними напрямками, зокрема і в роботі з персоналом, тому в роботу вносилися необхідні корективи.

Найбільшим викликом в умовах війни стала необхідність перебудувати логістику, ланцюги поставок та реалізації товарів.

З об’єктивних причин не всі заплановані обсяги продукції можливо було реалізувати – з такою проблемою зіткнулася більшість агрокомпаній. І хоча повноцінної альтернативи морському експорту наразі немає, проте компанія шукає нові шляхи.

Водночас і проєкти, які спрямовані на впровадження інновацій, не припиняються навіть у цей період – хіба що темпи та строки коригуються з огляду на обставини. Зокрема, в компанії є R&D-відділ, який відповідає за розвиток інновацій за різними напрямками – землеробство, супутникові системи моніторингу тощо. Наприклад, функції HR та IT у 2022 році реалізували проєкт із запуску RFID-карток – кожний тракторист має персональну ідентифікаційну картку під час використання спеціальної техніки. Дані за допомогою GPS-моніторингу передаються на планшети агрономів, звіти та нарахування зарплати відбуваються автоматично. Ця важлива інформація доступна в особистих кабінетах працівників онлайн.

Як компанія підтримує армію та суспільство

Оскільки в компанії сформована культура взаємної допомоги, бізнес активно долучається до волонтерських ініціатив. Зокрема, на такі проєкти було спрямовано понад 39 млн грн. Крім коштів, передали для ЗСУ близько 50 автомобілів. Також компанія доправила понад 3 тис. тонн картоплі, вирощеної на своїх полях, у регіони, де цього потребували найбільше.

Близько 100 працівників компанії долучилися до ЗСУ, і компанія підтримує їх. Зокрема, коли законодавство скасувало обов’язок роботодавців виплачувати мобілізованим працівникам заробітну плату – в компанії навіть не розглядали таку можливість і продовжили виплати. Захисники мають знати, що поки вони самі захищають Україну – їхні родини можуть розраховувати на підтримку і їм самим є куди повертатися.

Яких змін зазнала робота з людьми

Наразі можна констатувати, що всі HR-процеси функціонують за стандартами business as usual (тобто в звичайному режимі). Проте вони були адаптовані до нових вимог – насамперед законодавства щодо мобілізації й бронювання фахівців.

Процеси рекрутингу теж зазнали певних змін. Плинність персоналу зменшилася наполовину порівняно з 2021 роком. Бізнес працює у львівському регіоні, а на заході України завжди відбувався сезонний відтік працівників, який зараз зупинився через закриті кордони. Проте в компанії розуміють, що в перспективі переміщення знову стане вільним, а відтак уже зараз треба дбати про утримання персоналу.

Власне процеси підбору та адаптації персоналу не зазнали трансформацій, адже були налагоджені ще задовго до війни.

Вибір кандидатів на ринку праці збільшився. Зарплатні очікування пошукачів знизилися на початку війни, проте згодом знову підвищилися, особливо після змін валютного курсу.

Щодо перспектив ринку праці, затребуваність у фахівцях залежатиме від бізнес-моделі та технологічного розвитку агрокомпаній. Бізнеси, які працюють із сучасною технікою, потребуватимуть все більше IT-фахівців і все менше представників робітничих професій, які працюють в ручному режимі.

Аграрний сектор зацікавлений у залученні талановитої молоді, і компанії прагнуть змінювати стереотипи нового покоління щодо кар’єри в цій галузі.

Раніше агросектор асоціювався з важкою працею та некомфортними умовами, особливо в полях. І навіть випускники профільних ВНЗ прагнули знайти можливості в інших сферах. Зараз таке упередження змінюється, адже молоді люди бачать сучасну техніку, де запрограмовано та автоматизовано безліч функцій, а водій трактора насамперед контролює коректність її роботи. Наприклад, у компанії «Контінентал» 90% операцій виконується за допомогою техніки з власного сучасного автопарку.

Навчання в агросекторі зазвичай має сезонний характер і відбувається насамперед взимку, тож основні програми завершилися ще до війни, і вже розпочався новий сезон.

Оцінка компетенцій також відбувається за планом, проте з урахуванням деяких особливостей. Наприклад, лідерство, комунікація, управління змінами стали ще важливішими. А постійний розвиток та інноваційність не завжди можливо проявити в роботі з об’єктивних причин – адже в фокусі виживання бізнесу та безпека людей. 

Як держава може допомогти агробізнесу

Щодо підтримки від держави, компанія вважає, що насамперед бізнесу необхідні чіткі та зрозумілі законодавчі механізми бронювання фахівців. Так, наразі встановлено, що агробізнес може бронювати механіків, агрономів та трактористів. А, наприклад, ризик-менеджерів та IT-фахівців – ні. І це нелогічно з огляду на те, наскільки важливим для економіки та технологізованим є агробізнес. І як складно знайти фахівців, які спеціалізуються на спеціалізованих агропродуктах. Тобто працедавці потребують, щоб міністерства краще враховували реальні потреби бізнесу, щоб продовжувати свою роботу.

Які перспективи бачить компанія

Крім стабільності та справедливої винагороди, працівники агрокомпаній зазвичай тісно пов’язують свою роботу з ідеєю любові до рідної землі – в прямому сенсі. Вони дбають про те, щоб у полях сходив врожай, розуміють красу та користь цього життєво важливого для країни процесу.

Компанія не мала сумнівів щодо того, чи продовжувати бізнес в Україні. Зберігати оптимізм допомагає команда – від топменеджерів до фахівців, які якісно й натхненно виконують свою роботу. І українська нація загалом, яка об’єднана і щодня працює на спільну перемогу.

Інтерв’юер – Максим Міняйло, Expert Key Account Manager robota.ua

Читайте ще: 5 історій співробітників HedgeHog, які під час війни обрали шлях волонтерства