Якщо ви шукаєте найкращу стратегію для компанії, швидше за все натрапите на політику Toyota. Toyota Way став не лише бестселером, а й модним словом для прийняття стратегічних рішень прикладом для наслідування, і не лише для великих компаній. Про це йдеться у матеріалі Strategic thinking Томаса Вебера.

Що таке стратегічне мислення, як воно працює, чому багато компаній відмовляються від стратегічного планування, які основні принципи стратегічного мислення компанії Toyota, читайте.

Toyota одна з найбільших і найуспішніших компаній у світі десятиліттями керується 14 принципами управління. Від правильного балансу робочого навантаження та поваги до працівників і постачальників до розробки стандартів і лідерства. Усі принципи сприяють успіху компанії. Але перший принцип не просто стоїть над усіма іншими. Він також є основою для того, щоб інші 13 принципів взагалі працювали:

«Базові управлінські рішення ґрунтуються на довгостроковій філософії, навіть якщо це доводиться робити на шкоду короткостроковим фінансовим цілям»Принцип Toyota №1.

Довгострокове бачення є основою стратегії Toyota, фундаментом її успіху, а також основою для стратегічного мислення.

Що таке стратегічне мислення?

По суті, стратегічне мислення це форма планування. Мовою Дітріха Дьорнера та його книги «Логіка невдачі» це називається пробною дією. Таким чином, кілька можливих шляхів або сценаріїв продумуються до кінця. При цьому враховуються можливі наслідки кожного окремого варіанту дій, а також їхня послідовність чи порядок. Врешті-решт, успіх неминучий.

Результатом є стратегія, яка описує шлях від поточного стану до майбутнього. Мотивацією для цього може бути, наприклад, довгострокова конкурентна перевага.

Стратегічні мислителі дивляться на дії своєї компанії з певної відстані. Розробляючи різні можливі варіанти розвитку подій, вони розмірковують про успіх і дії. Крім того, вони вчаться знаходити шляхи до наміченої мети і робити це швидше та цілеспрямованіше, ніж раніше.

Чому багато компаній відмовляються від стратегічного планування?

Найважливіший меседж – стратегічне мислення потрібне не лише великим компаніям.

Невеликі компанії можуть відчувати, що вони не можуть знайти час для розробки довгострокової стратегії. Вони нібито перебувають під тиском часу і не можуть дозволити собі «такі речі». Зрештою, це має сенс лише в короткостроковій перспективі.

Багато малих і середніх компаній обходяться без стратегічного плану. Причин для цього безліч:

  • бізнес наразі йде добре, а потреба в ньому не усвідомлюється;
  • дехто вважає, що успіх бізнес-моделі неможливо спланувати;
  • або ж відмовляються від стратегії, тому що вона досить добре працювала «інстинктивно» протягом останніх кількох років.

І останнє, але не менш важливе: у своєму середовищі багато хто відчуває, що до викликів підходять так само короткостроково і без плану. У такому середовищі покладання на стратегічне мислення розглядається як ризик, а можливості, на жаль, не сприймаються.

Як працює стратегічне мислення?

Стратегічне мислення працює насамперед через практику регулярну практику. Практикуючи стратегічне мислення, підходи та методи вирішення проблем стають другою натурою, а відтак – частиною повсякденної діяльності.

Ключовим є мислення в причинно-наслідкових зв’язках. Це визнання того, що одна дія завжди може спричинити кілька наслідків (те, що утримує більшість людей від стратегічного мислення). Такий підхід складний та вимагає більше роботи, адже в ланцюжку дія також дає лише один ефект. Складні проблеми, однак, характеризуються тим, що навіть дія на одну частину системи може мати вплив на інші частини системи.

Складні проблеми, однак, не є чимось нерозв’язним. Дітріх Дьорнер описує ідеальний процес у цьому контексті:

  • чітко визначити мету;
  • змоделювати та зібрати інформацію про стан компанії;
  • опис статус-кво та поточного напрямку розвитку компанії;
  • планування курсу дій;
  • вибір відповідного курсу дій;
  • виконання плану.

Важливими тут є регулярний контроль і рефлексія дій та наслідків свого плану. Таким чином, стратегічне мислення допоможе вашій компанії уникнути помилок і впевнено крокувати у майбутнє.

Стратегічне мислення на практиці

Стратегічне мислення можна описати досить просто. Водночас це означає, що не існує шаблону, який можна накласти на власні виклики. Однак, є елементи, які сприяють щоденному впровадженню:

  • інвестуйте необхідний час у роздуми про поточний стан;
  • подумайте про довгострокові цілі;
  • будьте впевненими, щоб створити візію;
  • визначте свою місію та сформулюйте її;
  • визначте людей та відділи, які мають відношення до досягнення ваших цілей;
  • намагайтеся візуалізувати складні питання у зрозумілій формі.

Допомогу, особливо коли йдеться про розвиток власного виробничого майданчика, надає стратегічне планування на основі моделей. Насамперед тому, що воно робить складність видимою і відчутною, а отже, полегшує управління нею. Програмні моделі це гарний спосіб фіксувати відповідну інформацію та ключові показники, щоб їх можна було оцінити в стратегічних сценаріях. Такі моделі також слугують для моніторингу успіху. Таким чином, ви тримаєте руку на пульсі поточної ситуації та довгострокових цілей.

Найкраща стратегія вирішує складні проблеми в довгостроковій перспективі. Стратегічне мислення дає компанії можливість вирішувати комплексні проблеми, а не кидатися від однієї проблеми до іншої. Адже відсутність плану це не метод, а фактор ризику. З довгостроковою філософією, прикладом якої є Toyota, ви досягнете успіху в реалізації майбутніх планів. Таким чином, ви також позиціюєте свою компанію для гнучкого реагування на непередбачувані виклики.

Читайте ще: Три способи підвищити залученість та покращити утримання персоналу під час швидких змін