Фактор повномасштабного вторгнення вплинув на увесь український бізнес від локальних малих підприємств до великих корпорацій. Реагувати на зміни та адаптуватися до нових умов довелося всім, хто хотів зберегти команду та підтримати економіку держави. Про досвід роботи з людьми в умовах війни та подолання нових викликів поділилася HR-директорка Ardis Group — групи компаній, що займається імпортом, виробництвом сирів та впроваджує сирні сервіси. 

Кіра П’ятецька, HRD Ardіs Group

– Кіро, як змінилась ваша роль на посаді HRD після повномасштабного вторгнення порівняно з періодом до? 

– Докорінно роль HRD не змінилась ми продовжуємо регулярно проводити заходи з навчання, розвитку та підтримки команди, співпрацюємо з молоддю. В кінці 2023 року провели дводенний освітній захід «Школа майбутніх лідерів» від Ardis Group з метою взяти на стажування активних і вмотивованих студентів.

Змінився контекст й перед нами постали нові задачі.

Зараз активно працюємо над тим, щоб кожен співробітник Ardis Group, працюючи фізично в іншому місті чи країні, не відчував емоційну віддаленість від колег.

Для цього застосовуємо гібридні форми інтерактивів, постійно шукаємо та втілюємо нові шляхи взаємодії як всередині проєктних команд, так і працівників компанії з топменеджментом. Також у навчанні сфокусувалися на покращенні навичок з менеджменту та лідерства, організовуємо загальнокорпоративні лекції з психології, ментального здоров’я, емоційного інтелекту та фінансової грамотності.

І, звісно ж, питання безпеки стало актуальним як ніколи. Обов’язково слідкуємо за повітряними тривогами, спускаємося в укриття в офісі, а у дні сильних обстрілів просимо співробітників залишатися вдома або інших безпечних місцях.

– Так, нові виклики потребують нових рішень. Враховуючи це, чи довелося вам здобувати нові навички для успішної роботи безпосередньо в ролі HRD? 

У перші місяці війни, щоб організувати роботу команди максимально ефективно, спробувала себе в ролі логіста, закупника, психолога та в інших спеціальностях (усміхається. – прим ред.). А якщо серйозно, то я повсякчас покращую навички комунікації. Певний рівень емпатії та відчуття такту це вкрай важливі hard skills для HR-директора, аби правильно доносити свою думку, ефективно розв’язувати спірні питання та щиро підтримувати колег. Паралельно треную навички з менеджменту, розвиваю стратегічне й системне мислення. Глобальні зміни світопорядку впливають на кожного з нас, тому необхідно не тільки адаптуватися, але й розвиватися: ментально, духовно та професійно.

– Якщо говорити про зміни, то як вони вплинули на ринок праці за ці два роки?  

– Що ж, кілька років до повномасштабного вторгнення ринок праці був складним і цікавим водночас кандидати обирали серед великої кількості пропозицій, а роботодавцям треба було конкурувати за найкращих.

У 2022 році компанії, які продовжили наймати людей, надавали співробітникам додаткові бенефіти, розвивали культуру, яка сприяє професійному розвитку, мали перевагу на ринку праці. Їм було легше залучати до себе в команду спеціалістів. А вже у 2023 році всі відчули кадровий голод повною мірою. Міграція та відтік кваліфікованих кадрів додав нових викликів.

– І як вам вдається вирішувати питання нестачі спеціалістів? 

– По-перше, професійний розвиток співробітників всередині компанії. Наприклад, внутрішні переміщення на вищі позиції з підтримкою від керівників та зовнішніх провайдерів: навчання з менеджменту, розвиток професійних компетенцій тощо.

По-друге, наймання молодих спеціалістів з мінімальним досвідом, але з великим бажанням працювати й розвиватись у компанії, втілювати в життя цікаві проєкти.

По-третє, актуалізація структури та бізнес-процесів в компанії. Чим швидше компанія реагує на виклики, тим ефективніше вона працює.

– Ви сказали, що продовжуєте наймати людей. Чи змінилися методи пошуку нових працівників порівняно з періодом до 24 лютого 2022 року?

Змінилися, бо зараз найважливіше це час. Кандидати можуть спілкуватись паралельно з багатьма компаніями і швидко приймати рішення, тому ми маємо бути хутчішими, а також гнучкішими в комунікації.

Ми переглянули процес рекрутингу, об’єднали деякі етапи в один або запускаємо певні процеси паралельно, щоб зменшити період комунікації від першої зустрічі з кандидатом до першого робочого дня.

– Зрозуміло. А чи змінилися пріоритети в людей під час пошуку місця роботи? На що звертають увагу в першу чергу?

– Так, звісно. Ми всі певним чином здійснили переоцінку цінностей та спостерігаємо, що для кандидатів наразі важливими є такі фактори:

  • Стабільність компанії та ставлення до співробітників. Щоб ідентифікувати це, можна запитати рекрутера: «Як компанія зустріла й працювала на початку повномасштабного вторгнення?».
  • Гібридний графік роботи та можливість працювати з різних куточків країни.
  • Розвиток компанії через реалізацію нових проєктів попри воєнний стан в країні.
  • Свідома позиція компанії: підтримка ЗСУ, волонтерство, соціальні заходи та проєкти, направлені на підтримку України всередині та за межами держави.
  • Комунікація з майбутнім керівником ще на співбесіді. Людям важливо розуміти, чи комфортно їм буде працювати разом щодня. Це зменшує їхню тривожитись та підсвідомо впливає на вибір на користь компанії.
  • Сфера діяльності компанії, її продукти та сервіси. 

Наостанок: назвіть, будь ласка, три характеристики, якими, на вашу думку, має володіти HRD у 2024 році?

– Емпатія, швидка реакція на зміни та інклюзивність. Незабаром перед нами постануть нові виклики: повернення співробітників, які зараз служать, до цивільного життя та їх повторна адаптація в компанії. Важливо, щоб наші цінності збігалися, щоб компанія розуміла потреби ветеранів та могла налагодити ефективну комунікацію всередині команди.

Читайте ще: Як орієнтуватися в мінливому світі праці у 2024 році: 4 інсайти щодо залучення талантів, лідерства та культури