Альона Михайлюк,
консультантка в методі позитивноїпсихотерапії,
консультантка з психічного здоров’я в організаціях,
співзасновниця проєкту Mental Health for Business
та конференції Mental Health & Emotional Well-being for Business

Усе більше організацій звертають свою увагу на тему піклування про психічне здоров’я і благополуччя співробітників. HR-фахівці і менеджери все частіше бачать/відчувають/розуміють зв’язок між бізнес-показниками і психічним здоров’ям і благополуччям. Презентеїзм, абсентеїзм, вигорання, хронічний стрес – поняття, які активно починають використовувати для аргументації необхідності програм з психічного здоров’я і велбіїнгу в організаціях. І якщо на питання «Чи треба займатися цією темою в бізнесі?» в більшості випадків чуємо відповідь – так, то питання «Що саме робити? З чого розпочати?» – на часі для обговорення. 

Як і в будь-яких програмах/проєктах є простий варіант – розпочати, а далі якось піде. Та не все так просто з темою психічного здоров’я. Бо як ви, напевно, розумієте – тема стигматизована в суспільстві навіть сьогодні. А отже, говорити на цю тему треба, та точно зважуючи слова і їх наслідки, з розумінням того, що в людей може бути багато стереотипів. 

Наш досвід роботи з 20+ організаціями в темі психічного здоров’я за останні 2 роки допоміг зрозуміти, з чого краще розпочинати роботу, а що робити на початку не варто. 

На нашу думку, вдалим першим кроком може бути аудит психічного здоров’я в організації. Йдеться про певний скринінг ситуації в конкретній організації/команді: з оцінкою показників абсентеїзму, презентеїзму, стресових факторів для команди, рівнем вигорання, тривожності і багато іншого. Це комплексне дослідження, яке дозволяє побачити картину загалом: у розрізі підрозділів, команд, посад. Це чудовий початок для розробки повноцінної програми, враховуючи всю отриману інформацію з індивідуальними інтервенціями, підходами, інструментами та рішеннями.

«Але є одне але», як кажуть. Для того, щоб «продати» ідею такого аудиту в організації, треба або мати дуже обізнаних у темі психічного здоров’я СЕО, або результати цього аудиту, який і покаже, як це необхідно бізнесу. Згадується цитата з фільму: «Зранку гроші, ввечері стільці». Саме так і тут: потрібні результати аудиту – для того, щоб зробити аудит) На жаль, з нашого досвіду, небагато організацій починають саме з цього кроку. 

Що ж тоді робити? Враховуючи попередній пункт – допомагати менеджменту розвиватися в цій темі. Запрошувати управлінців на тематичні лекції, події. Додавати блоки з психічного здоров’я в менеджерські програми. Пропонувати керівникам спробувати на собі інструменти піклування про психічне здоров’я (наприклад, індивідуальне психологічне консультування чи коучинг здоров’я). І є велика вірогідність, такі приклади ми маємо в Україні, що, зрозумівши і відчувши на собі переваги піклування про психічне здоров’я, – управлінці почнуть не лише підтримувати цю тему, а й ініціювати активності і проєкти самостійно. Хороша новина – це працює, погана новина – на це може піти певний час. 

Що можна робити паралельно? Спокійно, зважено і дбайливо познайомити з темою психічного здоров’я усіх співробітників компанії. Це може бути якісний дайджест, чи інформаційні ролики. Ми, частіше за все, пропонуємо в цьому випадку розпочати з загальної лекції. Завдання лекції – показати, що піклуватися про психічне здоров’я важливо і є дуже прості кроки, які не вимагають спеціальних ресурсів. На цій зустрічі ми намагаємося зменшити стигму у темі, почати говорити про це відкрито. Наш досвід показує, що важливо розказати про тих фахівців, які можуть допомогти піклуватися про психічне здоров’я, коли вже самостійно з цим впоратися неможливо. На простих життєвих прикладах ми показуємо, які запити можуть адресувати люди психологу, психотерапевту, психіатру чи коучу по здоров’ю.

Іноді компанії обирають для початку тему, яка більш «заряджена» для співробітників, або більш «безпечна»: ресурси, стрес, вигорання. Для нас у такому випадку важливо показати, що ці теми є частинками більшої – піклування про психічне здоров’я. 

Як приклад вдалого початку знайомства з темою наведемо компанію Vodafone Україна, яка вже робить впевнені кроки в темі піклування про психічне здоров’я і благополуччя, а починали ми разом саме з формату лекцій і інтерв’ю. Зупинимося саме на перших кроках, бо те, що було далі, компанія презентуватиме на нашій конференції вже дуже скоро. Важливо, що перед тим, як знайомити всіх співробітників з темою, команда HR розібралася в основних поняттях і кейсах, відвідавши відповідне навчання. І так, це важливо – розібратися в базових поняттях до того, як презентувати їх для загалу і планувати інтервенції. Наступний етап співпав із початком карантину, а отже, всі рішення необхідно було реалізовувати в онлайн-форматі. Для співробітників компанії ми провели дві активності: перша – інтерв’ю на тему психічного здоров’я; друга – лекція, присвячена психологічній  відновлюваності (resilience). Перед початком подібної роботи ми завжди цікавимося у замовника: для чого компанія планує такі активності? І відповідь на це питання для нас є важливою для прийняття рішення про співпрацю і формат. 

«Турбота про людей є основою корпоративної культури Vodafone Україна. Наша логіка дуже проста: саме щасливі люди створюють найкращі продукти та сервіси для клієнтів. Усвідомлені співробітники є запорукою успішного бізнесу і доброзичливого клімату в колективі. Це наші принципи. Саме на них побудована наша політика з управління персоналом. Щастя людини тісно пов’язано зі станом її здоров`я і успіхом, якого вона досягла в тій чи іншій сфері життя. Робота займає 80% нашого часу, особливо зараз, коли гібридні формати роботи фактично стирають межу робочого та вільного часу.

Ми уважно слідкуємо за розвитком теми ментального здоров`я і благополуччя працівників у провідних компаніях світу. Тренд стрімко набуває сили та вже є сталим для відповідального бізнесу в Європі та Сполучених Штатах. В Україні це поки ще не тренд :(, наразі тенденція, яку треба підтримувати та просувати. Саме зараз в умовах пандемії та наростаючої кризи особливо важливо залишатися в ресурсі, не піддаватися паніці та вміти швидко відновлюватися від стресу. Ми тримаємо курс та розширюємо горизонти обізнаності наших працівників у піклуванні про ментальне здоров’я.

Ми щиро віримо, що завдяки обізнаному піклуванню про стан свого ментального здоров’я і розвитку кожної складової власного життя, наші працівники стануть ще сильнішими, впевненішими, стійкішими та ефективнішими. Разом ми подолаємо будь-яку кризу та навіть зможемо вилучити з неї нові можливості для розвитку. Адже, безперечно, Vodafone Україна – компанія можливостей»

Директор з управління персоналом Vodafone Україна Надія Сіренко

Важливим показником “результативності” лекції для нас зазвичай є те, що відбувається після її завершення: загалом у компанії у цій темі, а також із конкретними співробітниками, які їх відвідали. Щиро радіємо, що компанія продовжила розвивати цю тему після завершення перших активностей. Тобто йдеться не про поодиноку акцію, а про комплексний стратегічний підхід до теми психічного здоров’я. 

Нам було важливо дізнатися: що співробітники компанії думають про знайомство з цією темою? Що було для них цінно і важливо?

«Тема ментального здоров’я почала звучати все частіше з початком карантину і переходом на віртуальний формат роботи з офісу в домашній онлайн. Нам доводиться миритися з тим, що бракує «вербаліки» в скайпі/зумі. Нам складніше читати емоції 3D людини з 2D екрану монітора. Ми частіше контактуємо з домашніми та проводимо з ними більше часу (а не по дорозі в офіс або з офісу). Паніка через пандемію, з іншого боку covid-дисиденти! Все це занурює нас в дивний стан, у якому так важливо зберегти ментальне здоров’я.

Найбільш прийнятний формат навчання зараз – вебінар, з залученням слухачів. Дозволив зрозуміти, як можна залишатися здоровим ментально, зберегти енергію не тільки для роботи, але і для домашніх справ, залишатися в стані гармонії зі своїми думками і настроєм, налаштуватися на духовне спокій і врешті-решт зібратися і знайти точку спокою в цьому Mad World»

Максим Дзюба, SCRUM Master продуктової команди Vodafone Analytics 

«У Vodafone Україна все і завжди трапляється вчасно, а цей рік у календарі корпоративних подій був позначений як “Рік усвідомленості”, і тема ментального здоров’я стала частиною великої програми і дуже відгукнулася. У компанії багато проєктів спрямовані на зростання співробітників як професійно, так і в особистісному плані. Є спортивні проекти і активності для здорового способу життя, бігове співтовариство, багато цікавих спікерів проводили майстер-класи на теми фізичного здоров’я і відповідального ставлення до власного ресурсу, і тема ментального здоров’я дуже актуальна і своєчасна.

Під час жорсткого карантину для багатьох неоднозначність і ізоляція стали відчутним стресом, ми дуже оцінили підтримку компанії і турботу, отримавши можливість зустрічей з експертами і психологами в онлайн-форматі. Ми ознайомилися з “анатомією” емоцій, навчилися розвивати свій потенціал і самостійно справлятися зі звичайними життєвими труднощами, бізнес-ситуаціями, тривогами і стресом”

Альона Сіденко HR BP кластер Центр

«Я дуже ціную, що компанія Vodafone Ukraine ставиться до співробітників як до найважливішого ресурсу і завжди швидко адаптується до зовнішніх змін. Я вдячна колегам за можливість вивчати тему ментального здоров’я в digital форматі. З одного боку – це дуже зручно. А з іншого боку – соціально відповідально і безпечно, що так важливо в наш час!»

Анастасія Богатикова, старший економіст Comp&Ben

“Тема ментального здоров’я особисто мене цікавить давно, тому що робота контактного центру – це постійна робота з емоціями клієнтів. Це означає, що потрібні знання та навички, як насамперед навчитися працювати зі своїми емоційними станами та робота на випередження, певна профілактика, щоб знати, як можна  своєчасно відновлюватися і це не впливало погано на інші сфери життя. Ми можемо розуміти та допомагати іншим лише в тому разі, коли знаємо, що відбувається з нами особисто. 

У своєму підрозділі я також провела для бажаючих невеликий майстер-клас із базових знань EQ, і співробітники були задоволені, тому що відповіли собі на низку запитань, які в них накопичилися. Тривожність, ажіативність, стан невідомості – саме ці ознаки останнім часом супроводжують людей, і моїх колег також.

Не можна закривати на це очі, і компанія це дуже добре відчуває і розуміє, створюючи багато корисного контенту для внутрішнього користування. В колег та в мене виник запит на проведення занять з медитацій із професіоналами цієї справи, що отримав підтримку, і це надихає. Ми розуміємо і відчуваємо в реальних діях, що люди для компанії – не ресурс для досягнення бізнес-показників, а капітал для розвитку”.

Олена Чурсіна, керівник Львівського Центру обслуговування абонентів

Проаналізувавши зворотний зв’язок співробітників різних компаній, а також свої власні відчуття, після проведення десятка вступних лекцій, точно розуміємо, якими ж мають бути ці перші лекції, щоб у співробітників не зникло бажання досліджувати тему і надалі:

  • лаконічними, бо тема викликає певні емоції (часто страх, тривогу, але й зацікавленість), тому важливо дозувати інформацію;
  • з добровільним відвідуванням співробітниками;
  • дуже простою мовою: психологічні терміни можуть ще більше налякати/заплутати, тому важливо говорити просто і зрозуміло;
  • з максимальною кількістю прикладів: так, це правило діє і в інших публічних виступах, але завдання цих прикладів саме тут дуже важливе, адже люди часто не готові ставити питання про себе на першій зустрічі, корисно почути про те, що таке буває в інших людей, і це нормально;
  • експерт, який проводить лекцію, має бути практиком: психолог, психотерапевт, консультант із психічного здоров’я;
  • з наявністю конкретних простих інструментів, які можна спробувати використовувати прямо зараз;
  • живою і щирою.

А коли вже знайомство з темою відбулося і всі учасники процесу говорять однією мовою (в темі психічного здоров’я), саме час дізнатися, що можна/треба зробити в організації/команді, що підтримає психічне здоров’я і добробут. Іноді керівники мають певні гіпотези щодо того, що «точно покращить» психічне здоров’я в команді. Так от, наша порада – перевіряти ці гіпотези в самих співробітників, і враховуючи цю інформацію, розробляти план подальших інтервенцій.  

Щиро готові вам у цьому допомогти: 2-3 жовтня запрошуємо вас на Mental Health and Emotional Well-being Conference for Business, де буде майже все необхідне для створення програм з піклування про психічне здоров’я і благополуччя:

  • досвід тих компаній, які вже розпочали це робити;
  • українські і закордонні експерти-практики, які поділяться своїм досвідом роботи з організаціями;
  • майстри, які запропонують конкретні інструменти для роботи у вас в компанії. 

Тому, якщо тема важлива для вас, додайте останній важливий елемент до конференції: представників вашої компанії, які будуть цю програму створювати і реалізовувати в майбутньому.