Юрій Козій,
експерт зі стратегічних трансформацій бізнесу,
керуючий партнер agiledrive

Практично кожен бізнес рано чи пізно приходить до розуміння, що для розвитку продуктів (не обов’язково цифрових) потрібен продакт-оунер. Здається, ця людина – супергерой, на якого розраховує вся команда і сам власник компанії. Але чи всі розуміють його роль?

Продакт-оунер – це учасник команди, який відповідальний за цінність продукту для клієнтів і його успіх в довгостроковій перспективі.

4 типи хорошого продакт-оунера

Незважаючи на те, що обов’язки продакта завжди відрізняються залежно від проєкту, є певний набір навичок і цінностей, якими він повинен володіти. Я виділив чотири типи хорошого продакт-оунера.

Провидець. Продакт виконує обов’язки бізнес-стратега: він складає докладний roadmap і завжди знає, як продукт буде виглядати в підсумку. Результатом його роботи повинна стати стратегія продукту, якій команда і буде слідувати.

Парламентар. Продакт-оунер – сполучна ланка між стейкхолдерами і виконавцями, замовниками та підрядниками, клієнтами та продуктовою командою. Це найбільш надійне джерело інформації. Він настільки сильний спеціаліст, наскільки сильна його здатність знаходити точки дотику з кожною деталлю системи, в якій існує продукт. Уміння сказати «ні» та поступатися при win-win рішеннях – важливі складові гарного продакта.

Адвокат. Головне завдання продакта – домогтися максимальної цінності продукту. Для цього необхідно знати свого споживача, розуміти його потреби і бути його голосом. Іноді доводиться відстоювати свою позицію, віддаючи перевагу тому, що буде вигідно для клієнта, а не для компанії.

Капітан корабля. Продакт-оунер повинен бути ватажком команди. Він не просто направляє її, а працює з нею пліч-о-пліч. Це співробітник, який несе відповідальність і це усвідомлює. Саме він вирішує, що та в якій послідовності буде реалізовано з беклога. Він допомагає впоратися з проблемами і завжди вимагає більшого.

Хто має виконувати роль продакт-оунера

Тут думки розходяться. Хтось вважає, що немає краще людини, ніж та, що розуміє бізнес-процеси. Інші бережуть це місце для IT-фахівця, який «з однієї пісочниці» з R&D-командою і може говорити з нею однією мовою. А треті вважають, що це обов’язково повинен бути керівник відділу – адже хто краще знає, як керувати командою і вести її до цілі?

Правда в тому, що продакт-оунер – це не хтось з приставкою «екс». Не екс-айтішник, не екс-керівник відділу, не екс-біздев. Продакт-оунер – це сукупність якостей, навичок і цінностей. Він повинен мати досить впливу в команді, бути зрілим як менеджер і дійсно бажати зрозуміти продукт.

Але знайти серед пулу співробітників того, хто може виконувати цю роль, непросто. Мені доводилося зустрічати різних виконавців: і тих, хто був призначений на цю роль номінально, і тих, хто брав на себе занадто багато відповідальності. Такі ситуації зазвичай закінчуються зміною ролей.

Останній кейс – трансформація одного з підрозділів IDS Borjomi International. З командою я познайомився десь рік тому, а в серпні ми почали процес змін. Посада продакт-оунера в компанії була прописана у структурі, і у відділі e-commerce вже була призначена людина на цю роль.

Але під час першої розмови стало зрозуміло, що продакт виявився радше власником беклогів. Коли йшлося про пріоритети та напрями розвитку, впевнено говорила лише одна людина – топ-менеджерка, яка очолювала відділ. Того ж дня вона отримала нову роль.

Іноді ми жартуємо, що завдання коуча – з трьох менеджерів зробити одного продакт-оунера і одного скрам-майстра. Але це радше статистика, ніж жарт. Такі зміни в компаніях трапляються часто, і передбачають болючу яму змін. Навіть успішний топ-менеджер – реалізований і зрілий – має пройти свій шлях героя. У цей період консультант завжди знаходиться поряд, у будь-який момент готовий подати руку допомоги.

Здавалося б, консультанта наймають, щоб поліпшити операційну ефективність або якість продуктів. Але працюємо ми з живими людьми. І не можемо ігнорувати їхнє життя поза роботою. Кожен співробітник – це цілісна особистість, а не набір професійних якостей. І йому важко одразу впоратися з тією відповідальністю, яку поклала на нього нова роль. У моїй практиці були випадки, коли доводилося допомагати з організацією відпочинку на вихідних, щоб полегшити процес переходу до нової ролі.

Знайдіть свого продакт-оунера

Зрощувати продакт-оунера всередині компанії непросто. Непросто переходити до цієї ролі, коли у тебе вже є своя. Але ніхто не буде любити та розуміти продукт краще, ніж той, хто займався його створенням і розвитком.

Щоб зрозуміти, чи ту людину ви обрали на цю роль, співставте її з наведеними типажами та дайте відповіді на запитання:

  • Чи достатньо в неї впливу на команду?
  • Вона поділяє цінності компанії?
  • Як добре розуміє продукт?
  • Чи вміє ретроспективити?
  • Чи не боїться брати на себе відповідальність?

Так ви будете впевнені, що посаду отримає та людина, яка з нею впорається. А грамотно вибравши фахівця, компанія отримає продукт, який приносить дохід і який люблять клієнти.