Відносини з керівником, як і будь-які інші людські взаємини, проходять через різні етапи та проблеми. Однак часто страх порушити субординацію чи зніяковіння перед людиною на вищій посаді ускладнює для нас вирішення конфліктних чи проблематичних ситуацій і, як наслідок, погіршує наше самопочуття й настрій, а інколи навіть відношення до роботи та продуктивність. Тому в цій статті розберемо найпоширеніші проблеми у стосунках з керівником та почуємо думку психологині сервісу HoldYou — Ірини Пікущенко.

Які проблеми є найпоширенішими?

  • «Бос постійно мене критикує»

Ця скарга є досить популярною і насправді не важливо, чи керівник дійсно надто багато критикує, чи це особливості вашого сприйняття зауважень. Головним маркером є те, що вас це не влаштовує. Що робити у такій ситуації? Варто розуміти, що метою хорошого керівника є не принизити вас чи зіпсувати вам настрій, а сприяти покращенню результатів компанії. Можливо, ваш керівник не вміє подавати інформацію якісніше, або ж такий формат спілкування вам просто не підходить. Однак не забувайте, що в робочому процесі без коментарів та виправлень не обійтись, тому подумайте, як вам було б комфортніше приймати такого роду зауваження. 

Найкращим рішенням буде відверто поговорити про це, без звинувачень та яскравих емоцій: «Від зауважень, які ви мені робите, я відчуваю дискомфорт й це впливає на мої результати. Мені було б комфортно отримувати правки/коментарі до моєї роботи в іншій формі».

  • «Керівник не помічає моїх успіхів»

Бути визнаним, отримувати похвалу – нормальна людська потреба. Також цілком нормально — очікувати цього визнання від свого керівника. Причин, чому людина може вам його не надавати, може бути безліч. Можливо, ваш керівник – людина, що не дуже вміє хвалити інших? Або ж він/вона взагалі вважає, що визнання вас є само собою зрозумілою справою? В цій ситуації питань більше до керівника, ніж до вас.

Якщо можете – поговоріть з ним/нею про це відверто, озвучивши свою потребу бути поміченим й отримувати схвалення. Якщо ж такої можливості немає – спробуйте порефлексувати на цю тему. Не всі люди помічатимуть ваші успіхи, але це зовсім не зменшує їх ваги. Головна людина, чиє визнання є для вас надважливим – це ви самі.

  • «Керівник постійно підкидає мені нові задачі, а я боюсь йому відмовити»

Коли в колективі є людина, що не вміє відмовляти, часто саме вона стає цапом-відбувайлом. Тут важливо таки навчитись казати «ні». Ви маєте чітко визначені межі своїх обов’язків та час роботи. Залишитись на довше або робити більше – не є умовою хорошого ставлення до вас. Хоч вам і може бути страшно відмовити керівнику, щоб не здатись поганим працівником, на практиці все працює навпаки. Люди, що вміють відмовляти та відстоювати свої кордони – викликають більшу повагу та захоплення, ніж ті, що погоджуються на всі прохання жертвуючи власними інтересами. 

Але головне — навіть не повага керівника, а те, що навчившись відмовляти, ви будете почувати себе впевненіше, спокійніше та будете мати більше часу на особисте життя та відпочинок.

  • «Не дозволяє оскаржувати її/його ідеї, не прислухається до моєї думки»

Якщо ви маєте власні ідеї щодо реалізації якихось процесів та, висловлюючи їх керівнику, отримуєте відмову чи ігнорування без пояснень, чому ваша ідея не є вдалою – перед вами невисококласний керівник. Креативні, багаті на ідеї працівники – велика знахідка й саме завдяки ним компанія може рости й розвиватись. Якщо ваш керівник звик/звикла диктувати умови не беручи до уваги думку команди – малоймовірно, що вам вдасться змінити цю людину, адже висока посада не завжди означає вміння чути інших та «грати у команді». 

І все ж, можна спробувати ставити в таких ситуаціях питання: «Чому моя ідея вам не сподобалась?», «Що саме в ній не так?». Можливо, тоді керівник усвідомить, що дає недостатньо фідбеку своїй команді. Також можна прямо про це поговорити, висловивши свою потребу бути почутим. Якщо ж нічого з цього не спрацює, найкращим виходом буде знайти нове місце роботи, де ви зможете краще розкрити свій потенціал.

  • «Керівник не дає корисних відгуків про мою продуктивність, через що я не розумію, де мої точки росту»

Якщо ви зіткнулися з такою проблемою, це не обов’язково означає, що ваш керівник не вміє давати якісний зворотний зв’язок. Можливо, вашою роботою задоволені й бажання зайвий раз робити якісь зауваження просто не виникає. В будь-якому випадку, найкраще, що ви можете зробити, аби це змінити, – озвучити свій запит. Не звинувачуйте та не ображайтесь, а поясніть свою потребу. 

Наприклад: «Я хочу розвиватись у компанії, але коли не отримую відгуки про мою роботу, не розумію, в чому можу рости. Хочу попросити у вас частіше давати мені зворотний зв’язок за моїми професійними результатами».

  • «Мій керівник переходить на особистості, критикує мене перед іншими, коментує мій зовнішній вигляд тощо»

Цю проблему лишили наостанок, тому що вона значно відрізняється від всіх вищеописаних. Якщо попередні проблеми стосуються якихось недопрацювань в комунікації, то ця напряму сигналізує про те, що ваші кордони порушують. На жаль, це досить поширене явище. Перш за все, вам варто усвідомити, що жодна людина у світі, не дивлячись на посаду чи положення в суспільстві, не має права принижувати вашу гідність чи оцінювати вас за особистими критеріями. Вам слід чітко окреслити свої кордони. На поміч можуть прийти такі питання: «Чому ви це сказали?», «Яке відношення це має до моїх робочих обов’язків?», «Чому ви дозволяєте собі так зі мною говорити?». Можливо, горе-керівник зрозуміє, що не має права так з вами поводитись. Крім того, ви можете прямо заявити про те, що дозволяєте, а що забороняєте у комунікації з вами. 

Якщо ж людина цього не розуміє, продовжує спілкуватись насильницько й вірити, що посада й влада, яка за нею стоїть це достатні причини, щоб вас принижувати – вам варто подумати про зміну роботи або про скарги вищому керівництву.

Кар’єра та професійне зростання є важливою частиною життя людини, але не єдиною. Зіштовхуючись із проблемами у цій сфері, важливо пам’ятати: ваше самопочуття, задоволеність життям, психологічне та фізичне здоров’я – у пріоритеті. Розглядаючи проблеми у стосунках з керівництвом, не забувайте про це і приймайте рішення з турботою про себе.

Читайте ще: Війна, стрес, депресія: як навести порядок у своїй щоденній рутині

Читайте ще: Як пережити втрату роботи, звичного способу життя під час війни