Початок 2017 року ознаменований інноваційним законодавчим нововведенням. У січні цього року у Франції набув чинності закон, що запроваджує право працівників на «відключення» (тобто право не бути «на зв’язку» після офіційного завершення робочого дня). Це стосується компаній з чисельністю у понад 50 працівників, змушуючи їх укладати угоди, в яких буде врегульовано порядок реалізації працівниками права «відключатися» у позаробочий час.

Слідом за Францією, подібні законопроекти почали розроблятись і в інших країнах. Ідеологи таких змін наголошують, що в сучасному світі з його 24/7 доступом до мережі Інтернет, люди фактично не полишають роботу, навіть полишивши офіс. Вони продовжують отримувати електронну пошту і, як апріорі очікується, відповідають на неї навіть пізно ввечері. У більшості випадків така робота додатково не оплачується. Крім того, це значною мірою сприяє стресовим розладам.

В Україні надурочна робота в цілому заборонена, проте відсутні будь-які правові обмеження для роботодавців вимагати від своїх працівників перебування «в межах доступу» в позаробочий час. В контексті світових тенденцій, український уряд та уряди інших держав мають сформувати свою позицію з цього питання, врахувавши питання балансу інтересів працівників і вимог бізнесу.

Подібні обмеження можуть бути ефективними в окремих сферах. Водночас дискусійним лишається питання, як бути, коли маєш справу з клієнтоорієнтованими сферами бізнесу. У цьому випадку, увага до потреб клієнтів, в тому числі перебування в режимі онлайн-доступності протягом всього дня, є домінуючим фактором для досягнення успіху компанією. Час покаже, в якому ключі це питання буде вирішуватися, проте на сьогоднішній день в більшості країн світу воно віддане на розсуд роботодавців.

Оксана Войнаровська, партнер ЮФ «Василь Кісіль і Партнери»