Донедавна роботодавці активно обговорювали питання ефективної взаємодії з кандидатами та працівниками покоління Y.  Натомість представники покоління Z сприймались (часто й зараз сприймаються) як діти, яким ще зарано замислюватись про роботу. Попри це покоління Z впевнено опановує ринок праці. Багато з них почали працювати ще в 16-17 років і вже мають неабиякий досвід. А найстаршим уже виповнилося 26 років.

Хто ж вони такі і як з ними порозумітись?

Покоління Z – ті, що народились в 1995-2012 роках. Їх ще називають 9/11, цифрове покоління, покоління селфі, центеніали, iGen.

Чим вони цікаві

  • Центеніали змалечку знайомі з цифровими технологіями. Вони впевнено себе почувають як у реальному, так і віртуальному світах і сприймають їх як єдине ціле. 
  • Розуміють: щоб досягти успіху, потрібно докласти чимало зусиль.
  • Зростали значною мірою в період нестабільності, бачили, як їхні батьки втрачають роботу, мають фінансові труднощі. Тому на світ дивляться не через рожеві окуляри, а як реалісти та прагматики.
  • Вони цінують індивідуальний підхід до себе.
  • Зацікавлені виконувати різнопланову роботу, декілька функцій одночасно.
  • Беруть активну участь у соціальних проектах.
  • Це покоління не в захваті від того, яку планету залишили їм у спадок попередні покоління, тому велику увагу приділяють питанням екології.
  • Вважають за норму знати хоча б одну іноземну мову.
  • Багато подорожують.
  • Толерантні до інших культур, уподобань. Не підтримують будь-яку дискримінацію.
  • Вони зростали під рекламні ролики, тому настільки звикли до реклами, що не помічають її.
  • Мають «кліпове» мислення, тобто під конкретну проблему шукають потрібну інформацію.
  • Уважно ставляться до свого здоров’я. 

Розглянемо процеси, в яких HR-менеджер може використовувати цю інформацію.

1. Рекрутинг

Насамперед важливо заявити про себе як роботодавця в інтернеті. Центеніали вважають компанію, яка не представлена в мережі, нецікавою для себе. Сторінки в Facebook, на LinkedIn та в Instagram привернуть увагу кандидатів та познайомлять з необхідною інформацією. Також варто використовувати можливість заявити про себе через форуми та згадки на інших ресурсах. Покажіть реальні кейси, для Z важливо отримати докази слів.

В описі вакансії вкажіть, чому саме можна буде навчитись. Для центеніалів важливо розвивати свої hard та soft skills, щоб бути конкурентоспроможними.

На співбесіді слід проявляти дружність та повагу. Співбесіду можна проводити по Zoom, Skype, розглядати відео-резюме та постити відео-вакансіъ.

Останнім часом рекрутери використовують канали комунікації, який є зручними для кандидата (наприклад, Telegram, Zoom). І якщо у рекрутера немає можливості спілкуватися саме так, то це його проблема, а не кандидата.

Подарунок у формі привітального набору (welcome box) покаже новачку, що його цінують (що є також важливим для цього покоління).

2. Організація роботи

В період пандемії багато компаній почали використовувати формат віддаленої роботи. Але й до цього Z був до вподоби гнучкий графік, можливість працювати дома, в улюбленій кав’ярні чи коворкінгу. Тобто за принципом: офіс там, де знаходиться наш ноутбук, планшет чи телефон.

3. Навчання

Покоління  Z готове навчатись новому, особливо якщо це допоможе зростанню кар’єри. Для них важливий персоналізований темп у навчанні та спосіб подання інформації. Їм до вподоби модель «Навчання – практика» (краще базовий матеріал вивчати самостійно, а з викладачем розбирати нюанси). Вони здатні створювати такі пошукові запити, які дають необхідну інформацію для вирішення конкретного завдання. Їм не подобається, коли їх «навантажують» непотрібними знаннями.

Навчання для Z краще розбивати на короткі етапи. Під час навчання ефективно використовувати методи гейміфікації, скрайбінг та інфографіку.

4. Зворотний зв’язок

Важливо налаштувати систему постійного зворотного зв’язку. Одним із ефективних методів зворотного зв’язку є зустріч one-to-one. Зворотний зв’язок рекомендують надавати якомога швидше.

5. Мотивація

Не слід використовувати авторитарний стиль управління. Коучинговий підхід та наставництво – більш ефективні способи взаємодії з представниками покоління Z. Важливо забезпечувати можливість для росту та навчання. Використання сучасних технологій в компанії буде мотивацією для працівників цього покоління.

Для Z важливо вести здоровий образ життя. Тож мотивацією для них буде

  • Тренажерний зал
  • Медичне страхування
  • Кімната відпочинку
  • Фруктові дні
  • Зручне робоче місце
  • Дотримання work-life balance

Варто зауважити, що в питанні поколінь можемо говорити лише про тенденції. Адже на формування особистості впливають не лише події, які відбуваються в цей час, але й багато інших чинників: сім’я, генетика, школа, друзі, книги тощо. Представники «чистого» типу зустрічаються не так часто.

Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM