З початком повномасштабного вторгнення ринок праці зазнав неабияких змін і викликів — бізнеси були змушені проводити скорочення штату, «‎урізати» зарплати співробітникам, закривати певні напрямки діяльності, переформатовуватися або зовсім припиняти свою діяльність. Сьогодні війна на території всієї України триває майже два роки — деяким компаніям уже вдалося реабілітуватися й адаптуватися до принципово нової реальності, а деякі — ще знаходяться на шляху до довоєнних комерційних показників. 

robota.ua опитала роботодавців про те, чи планують вони збільшувати винагороду своїм працівникам у 2024 році. Тож, до чого готуватися найманим працівникам у наступному році?

Хто брав участь в опитуванні?

В опитуванні взяли участь 340 українських компаній — 136 невеликих бізнесів зі штатом менше ніж 50 співробітників, 116 фірм із 50-250 спеціалістами, 53 організації з 250-1000 працівниками та 35 великих компаній зі штатом понад 1 000 фахівців.

Найбільша кількість опитаних роботодавців є представниками сфери торгівлі (29%), виробництва/будівельного сектору (11,5%), IT (9%), промисловості (7,5%) та сфери послуг (7%). Також серед компаній-респондентів є представники сільського господарства, банківської сфери та фінансів, транспорту та логістики, маркетингу/реклами/PR, туризму та готельно-ресторанної галузі, юриспруденції, мистецтва та мас-медіа, освіти та науки, державного сектору, HR та управління персоналом, агропромислового комплексу та інших індустрій.

Що було у 2023 із заробітними платами?

Приємно дивує той факт, що понад 60% опитаних роботодавців (207 з 340) підвищували зарплати всім своїм співробітникам у 2023 році. Крім того, 25% респондентів зазначили, що вони збільшували винагороду, але не всім членам команди. І лише 13% опитаних представників компаній зовсім не підвищували оклад своїм працівникам.

Результати опитування показують, що зарплата є не єдиною мотивацією, яку пропонують роботодавці сьогодні. Найпопулярнішими додатковими винагородами є фінансові бонуси за результатами роботи (56%), навчання коштом компанії (45%), знижки на продукти чи послуги компанії (35%), медичне страхування (19%) та харчування коштом компанії (14%). Лише 14% опитаних роботодавців (49 з 340) не пропонують команді жодних додаткових бонусів і пільг.

Дослідження підтверджує той факт, що переважна більшість компаній при формуванні компенсаційної політики спираються на загальну ринкову картину — 75% респондентів платять своїм співробітникам за медіаною ринку. Також 15% опитаних роботодавців зазначили, що вони платять вище медіани ринку, а 10% зізналися, що платять зарплати, нижчі за ринкові, бо пропонують інші переваги та бонуси.

На що чекати співробітникам у 2024 році?

Згідно з результатами проведеного опитування, 50% компаній планують підвищувати працівникам зарплати в наступному році. Крім того, 39% респондентів зазначили, що розглядають таку можливість, але поки що не прийняли остаточне рішення. А от 11% компаній однозначно заявили, що не планують збільшувати заробітні плати.

Також роботодавців запитали про те, який відсоток зростання фонду оплати праці вони закладають на перегляд заробітної плати співробітникам у 2024 році у порівнянні з 2023. Результати розподілилися таким чином: 37% опитаних компаній — на 11-20 відсотків, 30% — на 1-10 відсотків, 7% — на 21-30 відсотків.

55% опитаних організацій планують провести 1 хвилю підвищення зарплати співробітникам, 39% — 2 хвилі, 4% — 3 хвилі та 2% — 4 хвилі. Більшість компаній планують перегляд заробітних плат уже взимку та навесні наступного року. Так, 39% організацій обіцяють підвищити винагороди своїм працівникам у березні-квітні та 37% — у січні-лютому. Решта компаній, відповідно, планують перегляд окладів пізніше протягом року.

Читайте ще: Скільки заробляють працівники виробничих компаній? Реалії та перспективи 2024 року