З появою ChatGPT в Україні представники деяких творчих професій занервували. Адже від власників бізнесів, які на ентузіазмі почали тестити новинку раз за разом можна було почути фрази на кшталт «копірайтери більше не потрібні», «контент-план склали краще моїх креативників» тощо. Так, розмови про те, що штучний інтелект здатен забрати у нас роботу, точаться вже давно. 

Проте, чи насправді все так критично? Чи дійсно настане час, коли всі копірайтери чи дизайнери будуть викинуті за борт і в компаніях пануватиме лише АІ? А можливо штучний інтелект навпаки відкриє потребу у нових професіях і дасть ще більше робочих місць? Намагалися розібратися разом з експертом.

Стас Стояцький, Chief Creative Officer у Netpeak 

Переваги та недоліки АІ

Найперше і найголовніше, що дає використання штучного інтелекту – це автоматизація процесів. Коли працівник не витрачає часу на рутинні задачі, а закриває важливіші процеси, що приносять більше користі та цінності компанії.

За словами Стаса Стояцького, використання АІ допоможе працівникам бути ефективнішими. 

«За одиницю часу працівник може створювати більшу цінність. А вже у кожній компанії вона буде вимірюватися по-іншому. Для когось це може бути більша кількість клієнтів, для іншого, можливо, – це буде більш якісний супорт тощо. Але використання сервісів зі штучним інтелектом гарантовано допоможуть заощадити час та кошти саме для бізнесу. Треба знайти правильний use case, правильний принцип його використання і тоді вже спробувати протестувати. Якщо все працює злагоджено, то тоді масштабувати на весь свій бізнес», – каже експерт.

До плюсів використання АІ також можна віднести мінімізацію впливу людського фактора на бізнесові процеси.

Також штучний інтелект застрахований від інших «людських проблем»: хвороб, вигорання через надмірну завантаженість, потреби у відпочинку тощо.

Якщо говорити про недоліки АІ, то найперше, на що звертається увага – страх, що він зможе витіснити людей і залишити їх без роботи. Проте Стас говорить, що цього не потрібно боятися спеціалістам, які не цураються нового та розвиваються. 

«Особисто я вважаю, що штучний інтелект та різні сервіси на його базі можуть бути загрозою для людей та професій лише тих, хто не хоче змінюватися та приймати нову реальність. 

Колись на початку індустріальної революції, коли на фабриках почали зʼявлятися станки, то працівники виступали проти: вони скоювали диверсії, ламали ці станки. Це має назву «луддизм». Проте ми знаємо, що ця революція відбулася, та людей з фізичною працею замінили станки та автомати і врешті-решт це призвело до підвищення якості їх праці. Звісно, деякі професії зникли, але зʼявилися і нові. 

Якщо ви як спеціаліст не будете змінюватися, не будете вивчати нові інструменти, то швидше за все ваші послуги будуть коштувати все менше і ви будете все менше заробляти. Так, штучний інтелект – це новий інструмент, який треба опановувати, і при чому спеціалісту у будь-якій сфері, вже зараз. Бо штучний інтелект та сервіси на його базі мають дуже широкий спектр застосування», – переконаний Стас Стояцький.

Можливості, які відкриває штучний інтелект

Замість того, щоб плакати про те, що ваша професія, можливо, зовсім скоро стане нікому не потрібна, пропонуємо розглянути професії та можливості, які вже сьогодні відкриває штучний інтелект.

Promt Engineer

Сьогодні найчастіше говорять про професію Promt Engineer. Це спеціаліст, який може сформулювати для штучного інтелекту правильний запит, дати правильні дані та зробити так, щоб кінцевий результат був максимально ефективним.

Наприклад, якщо ви – маркетингова компанія, яка наповнює контентом власний блог і у вас працює декілька спеціалістів, що займаються створенням статей. То зі штучним інтелектом та фахівцем, який освоїв професію Promt Engineer, їх кількість можна скоротити, а на якості контенту це ніяк не позначиться. Якщо серед копірайтерів є людина, що знає інструменти для результативного використання АІ, то в такому випадку вона застрахована від скорочення.

Нейрохудожник

Якщо Promt Engineer більше обізнаний в алгоритмах встановлення завдання, то нейрохудожник має більш творчий потенціал. Він не просто задає запити для створення графічного контенту, він дає політ фантазії, щоб отримати нестандартну картинку. Він повинен бути обізнаний у мистецтві, авторах, стилі та особливостях їх поєднання.

ML Engineer/ML Scientist

Це професії, які повʼязані з розробкою штучного інтелекту. Шлях у ці професії непростий та на їх освоєння потрібно чимало часу. Серед скілів обовʼязкових для цих спеціалістів можна виокремити: знання математики, алгоритмів та бібліотек машинного навчання, мов програмування. Проте попит на таких фахівців та заробітна плата для них того варті.

Chief Promt Officer (CPO)

«Я поки не впевнений, що АІ може спровокувати появу якихось нових професій. Скоріше розглядаю це як ще один скіл, ще один інструмент, який треба опановувати кожному фахівцю. Напевно, всі памʼятають, як кілька років тому у кожному резюме зʼявилася графа «впевнений користувач ПК». Тепер кожен повинен стати Chief Promt Officer (CPO), тобто стати таким фахівцем, який має експертизу правильно генерувати запити до АІ», – говорить Стас Стояцький.

СРО, переконаний експерт, повинен стати кожен спеціаліст. Сьогодні всі мають навчитися ставити запити для інструментів на основі АІ. Так само, як колись всі навчилися користуватися електронною поштою, писати у Word чи шукати інформацію у Google.

Як залишатися затребуваним поруч зі штучним інтелектом

АІ не зможе повністю замінити людину та її якості. Деякі сфери він зробить менш затребуваними, деякі підсвітить ще більше. Проте спеціалісти всіх галузей повинні бути готовими навчатися нових технологій, використовувати нестандартні підходи у вирішенні робочих задач та шукати шляхи підвищення ефективності бізнесу, щоб мати для нього цінність.

«Головне, треба не сприймати сервіси на базі АІ як чарівну кнопку, яка зробить дуже гарно. Використання АІ не скасовує власний розум та власну експертизу хоча б на середньому рівні у тій сфері, якою ви займаєтеся. Чому це так? Бо кожен штучний інтелект може створювати так звані галюцинації – це відповіді на ваші запити, які можуть виглядати досить правдоподібно і релевантно, але можуть містити в собі якісь похибки більш чи менш небезпечні. Тобто, якщо ви початківець у певній сфері та працюєте зі штучним інтелектом, він дає вам відповідь чи рекомендацію, то вам обовʼязково потрібно валідувати цю відповідь через інших експертів або як мінімум погуглити і знайти підтвердження, що ця відповідь, цей шлях, який дав вам штучний інтелект, він реально правильний та приведе до потрібного результату. 

АІ може підсилити середнього спеціаліста та зробити його більш продуктивним, але не може замінити взагалі розуміння своєї сфери та своєї категорії».

За словами експерта, головна навичка сьогодні та в найближчому майбутньому це гнучкість. 

«Головне – це мати професійну гнучкість для того, щоб сприймати нові інструменти, нові підходи у своїй роботі. Бо якщо ви це втрачаєте, то з часом дуже швидко втрачатимете свою додану вартість – ту цінність, яку ви несете для бізнесу. Як результат – зароблятимете менше. Якщо ви можете опановувати інструменти на базі АІ, значить продуктивність ваша буде більшою, цінність вищою, ви будете розвиватися як спеціаліст», – наголошує Стас.

Неможливо уявити будь-який автоматизований процес без участі людини та розвиток штучного інтелекту не зможе цього змінити. Так, якісь професії можуть втратити свою цінність, проте спеціаліст, який розвивається, навчається та гнучко реагує на зміни – залишатиметься затребуваним завжди. 

   Тетяна Ковальчук, авторка медіаплатформи budni

 Читайте ще: Як організувати матричні команди з HRM-системою: поради експертів PeopleForce