3 мільйони євро на підтримку українців, 20 мільйонів євро на побудову логістичного центру на Київщині, 100 мільйонів євро на запуск заводу на Рівненщині — як компанії навіть в умовах війни вдається реалізовувати масштабні благодійні ініціативи та грандіозні інвестиційні проєкти? Спойлер: секрет — в абсолютній довірі до команди, партнерів і клієнтів.

«Кроноспан», як і всі українські бізнеси, вже майже два роки проходить перевірку на міцність, стійкість і незламність. І, мусимо визнати, робить це успішно — компанія зберегла колектив, підвищила зарплати працівникам, впровадила безліч соціально важливих напрямків діяльності. А от щоб вистояти, довелося зробити немало.

Поговорили з Наталією Покінською про те, як під час війни працює компанія, яка прагне перетворити Україну на світового лідера з виробництва меблів і продукції з деревини.

Наталія Покінська, генеральна директорка «Кроноспан УА» 

— Вже майже два роки всі ми намагаємося адаптуватися до принципово нової реальності. Як початок повномасштабного вторгнення змінив організаційні процеси та роботу компанії?

— Це найбільший стрес-тест, який переживала наша компанія в Україні. Перевірка на міцність нашого колективу, а також того, наскільки якісно організовані наші управлінські та виробничі процеси. І ми пройшли це випробування. Ми приймали біженців, організовували евакуацію в Польщу, Словаччину, Чехію, Австрію. Ми передавали гуманітарну допомогу, працювали, підтримували тісну комунікацію з клієнтами. А як тільки дозволила ситуація, відновили виробництво. І працювали далі, навіть під час блекаутів.

Ми мусили побудувати нові логістичні ланцюжки в Україні та за кордоном, адаптуватися до мобілізації працівників, перебудовувати закупівлю сировини відповідно до реалій роботи лісової галузі. Але завжди виконували свої зобов’язання перед клієнтами, адже від цього залежить робота всієї галузі.

— Які уроки кризового менеджменту ви вже встигли винести для себе?

— Довіряти своїй команді, партнерам, клієнтам. Гуртуватися. Топменеджмент нашої компанії залишився в Україні та не виїжджав за кордон. Ми постійно комунікуємо з нашими клієнтами, допомагаємо одне одному.

Тепер ми точно знаємо: стійкість і незламність формується реальними кроками та згуртованістю в діях.

— Що найбільше мотивувало вас продовжувати працювати в умовах війни? Якою бачили головну місію свого бізнесу 24 лютого минулого року? Якою бачите її зараз, через 20 місяців?

— Це наша країна, і ми маємо робити все, щоб вона вистояла і розквітла. Робота економіки дуже важлива для цього. Особливо в реаліях, коли війна триває довго. Підприємства, що працюють, забезпечують своїх працівників, платять податки, допомагають військовим і біженцям. Це фундамент стійкості. Міцний тил, який підтримує своїх захисників.

Маємо вистояти та рухатися далі. Це змогли Південна Корея, Ізраїль та інші країни. І ми зможемо. А деревообробна та меблева галузь для України — це локомотив такого відродження.

— Яких трансформацій, на вашу думку, зазнав ринок праці сьогодні? А сфера рекрутингу? Вам стало легше чи складніше знаходити таланти?

— Ринок праці сьогодні знаходиться в стані турбулентності. Мобілізація та масова еміграція дуже сильно посилюють ці процеси. Багато кваліфікованих кадрів, які володіють англійською мовою, виїхали за кордон, зокрема, мова йде про спеціалістів у сферах фінансів, продажу, логістики, а також інженерних дисциплін. Тому таланти знаходити значно важче.

З іншого боку, це дало поштовх, щоб самим більш активно навчати та вирощувати ключових спеціалістів. Ми перезапускаємо курси англійської, які були призупинені з початком війни. Маємо власний навчальний центр Kronovision, який знаходиться у м. Зволен, Словаччина. Він пропонує безліч офлайн і онлайн-тренінгів з професійного та особистісного розвитку — і ми заохочуємо працівників до участі в них. На мою думку, зараз це найкращий спосіб,  щоб створити кваліфіковану команду.

Крім того, налагоджуємо більш тісну співпрацю з вишами, беремо практикантів, спостерігаємо за ними, а найкращим студентам пропонуємо роботу. 

— Чи маєте ви досвід працевлаштування співробітників уже під час повномасштабного вторгнення? Що змінилося у підході до наймання фахівців та інтегрування їх у колектив?

— Звісно. Процес рекрутингу в нас не зупинявся, і цьому дуже сприяла мобілізація. Щодо інтеграції в колектив, то ми вже давно маємо напрацьовані програми навчання, які ознайомлюють працівника не лише з його безпосереднім робочим місцем, а й з усіма процесами на підприємстві, відділами та ключовими людьми. Це значно зменшує адаптаційний період, оскільки людина отримує розуміння того, як взаємодіють між собою відділи та служби, до кого можна звернутися за потреби.

— А тепер про робочі місця у вашій компанії. Чи довелося вам суттєво скорочувати штат, «урізати» зарплати або закривати якісь напрями діяльності, щоб адаптуватися до нових умов функціонування бізнесу?

— Завдання стояло не скорочувати штат, а максимально зберегти колектив, який в перші місяці війни й так суттєво зменшився через мобілізацію. Тому ні «урізань» зарплати, ні скорочень у нас не було. До того ж навіть після початку війни ми регулярно підвищуємо заробітні плати та виплачуємо премії.

— Дистанційні та гібридні формати роботи, безумовно, стали ще більш популярними. Як вам здається, чи вплинули вони на продуктивність колективу? Які нові практики ви впровадили з оголошенням воєнного стану?

— На продуктивність праці, як показала практика, «дистанційка» особливо не вплинула. Тут же важливий рівень відповідальності самого працівника — якщо він до роботи ставиться сумлінно, то не є критичним той момент, що він сидить не в офісі, а вдома. Тому практикуємо обидва формати за потреби, хоча, по правді, зараз така потреба з’являється нечасто. Наші підприємства знаходяться в глибокому тилу, в доволі спокійних регіонах. Тому, коли пройшов перший шок після початку війни, і ситуація більш-менш вирівнялася, більшість повернулися до роботи офлайн.

— Які заходи впроваджуєте для фізичної безпеки ваших співробітників, які працюють офлайн? Чи можна дії вашої команди під час оголошення повітряної тривоги назвати злагодженими та відповідальними?

— Принаймні ми намагаємось досягти максимального злагодження. Є розроблений план реагування в умовах воєнного стану, який є частиною вступного інструктажу. Регулярно проводимо навчання. Маємо облаштоване укриття. Покращили систему оповіщення, додали до неї повідомлення про повітряні тривоги. При цьому постійно нагадуємо, що життя — це найцінніше, що ми маємо, тому не варто нехтувати правилами техніки безпеки. Але на цьому ми не зупиняємось, готові далі вдосконалюватися та вчитися на досвіді інших підприємств.

— Донати стали невіддільною частиною життя кожного українця. Які напрями благодійної діяльності підтримує ваш бізнес сьогодні? Можливо, ви впроваджуєте власні ініціативи соціального характеру?

— Маємо широкий спектр благодійної діяльності. Здебільшого це допомога медичним закладам, де лікуються діти, постраждалі від війни та поранені воїни. Наприклад, ми підтримали ремонт реабілітаційного відділення в Рівненському госпіталі ветеранів війни на суму понад 1,5 млн грн, фінансуємо облаштування центру протезування та реабілітації при Нововолинській центральній міській лікарні. Спільно з UNICEF реалізували проєкт з ремонту та обладнання центру психологічної реабілітації для дітей «Фенікс» при КП «Волинське обласне територіальне медичне об’єднання захисту материнства і дитинства». Закупили коштовне обладнання для львівської дитячої лікарні «Охматдит». Спільно з Українською Асоціацією Меблевиків умеблювали центри для переселенців. І це насправді далеко не все.

Фонд компанії «Кроноспан» в рамках кампанії Support Ukraine виділив понад 3 мільйони євро на підтримку українців — це і гуманітарна допомога постраждалим регіонам, і генератори для об’єктів критичної інфраструктури, і підтримка дитячих будинків, переміщених із зон активних бойових дій, і багато чого іншого. Також, спільно з ГО «Центр порятунку життя» ми організовуємо курси з надання першої медичної допомоги для населення, працівників, підприємств, школярів.

Допомагаємо всім, чим можемо, адже саме в такий складний час наша основна суперсила — це єдність і взаємодопомога.

— У співробітників тепер повністю змінилися пріоритети та очікування щодо роботодавців. Що ви робите для того, щоб позиціювати себе як надійну та відповідальну компанію, яка надає своїй команді захист, безпеку та гарантії навіть у такі складні часи?

— Працівники завжди були й будуть найбільшою цінністю компанії. Тому найперше, про що ми подбали з початком війни, — це їхня безпека. Ми організували евакуацію жінок з дітьми до Європи, а також спільно з місцевими заводами «Кроноспану» забезпечили їм там комфортне проживання коштом компанії. Облаштували всім необхідним укриття на території підприємства, закупили генератори.

Крім того, ми забезпечили працівникам право працювати дистанційно. Закупили додаткові ноутбуки, частково відшкодували працівникам витрати на закупівлю зарядних станцій і генераторів.

І звісно ж — гарантували вчасну виплату заробітної плати. З початку війни, навіть під час простою виробництва, у нас не було жодного дня затримки.

— Чим ви, в контексті вашої професійної діяльності, найбільше пишаєтеся за ці місяці війни?

— Під час війни ми не зупинили інвестиційну діяльність. Збудували та запустили логістичний центр в Калинівці на Київщині вартістю понад 20 млн євро. Інвестували понад 100 млн євро в завод на Рівненщині, здали в експлуатацію першу виробничу лінію, готуємо до здачі другу.

Ми зберегли колектив. І ми допомогли вистояти нашим партнерам-меблевикам. 

— Ми всі вчимося жити сьогоднішнім днем. І все ж таки. Як зараз відбувається планування? Чи маєте ви довгострокові цілі щодо розвитку бізнесу та команди?

— Маємо такі плани. Завершуємо запуск другої виробничої лінії на заводі в Городку на Рівненщині. Там же розбудовуємо перший в області приватний індустріальний парк. Серед довгострокових цілей — ми працюємо над розвитком української деревообробки як одного з провідних кластерів з виробництва меблів і будівельних конструкцій в Україні.

— І наостанок. Чи є у вас плани з поміткою «після перемоги»? Працюємо та віримо, що це буде дуже скоро.

— Так, звичайно є. І ми постійно над ними працюємо. Україна має стати одним зі світових лідерів із виробництва продукції з деревини з високою доданою вартістю та меблів. І наша компанія, як один з лідерів галузі, докладає до цього чимало зусиль.

Вакансії компанії «Кроноспан УА»

Читайте ще: Як отримати підтримку керівництва для вашої нової HR-ініціативи? 8 кроків до успіху