Роздрібна торгівля як критична галузь, що забезпечує людей продуктами та товарами першої необхідності, продовжила працювати попри війну. Проте була змушена оперативно адаптувати робочі процеси до нових надскладних умов. Як працює один із найбільших ритейлерів України – розповів HR-директор мережі супермаркетів «Сільпо» Павло Сич

Адаптація до роботи в умовах війни 

Війна вплинула на всі галузі економіки України, і роздрібна торгівля не стала винятком. Деякі торговельні об’єкти опинилися в зоні тимчасової окупації та постраждали внаслідок воєнних дій. Це позначилося на роботі з товарами, командою та гостями – багато процесів у компанії адаптували. 

Зокрема, в перші місяці повномасштабної війни були виклики, пов’язані з логістикою – через бойові дії пересування вантажів Україною було ускладнене, тож довелося перебудовувати ланцюги постачання та частково змінювати асортимент. У цей період по всій групі компаній Fozzy Group довелося зупинити роботу приблизно 30% із 740 магазинів. Проте з квітня роботу близько 100 із них вдалося відновити – в регіонах, де дозволяла відносно безпечна ситуація. 

Кількість гостей зменшилася, адже багато українців були змушені виїхати в інші регіони та за кордон. У березні показники продажу знизилися приблизно вдвічі. Ситуація потроху стабілізується – наразі в мережі спостерігають на 15-20% менше гостей, у порівнянні з періодом до повномасштабної війни. 

У компанії завжди було безліч інноваційних та креативних внутрішніх проєктів. 

Деякі з них – ті, які не були критичними для підтримки роботи магазинів (наприклад, доставки товарів і безпеки гостей) – було вирішено призупинити. Однак і їх вже почали частково відновлювати.

Підтримка команди «Перевершників»

Адаптувати роботу з працівниками, яких у «Сільпо» називають Перевершниками, допоміг досвід, набутий під час локдаунів у зв’язку з епідемією ковіду. Наприклад, офіс уже два роки працює в гібридному форматі – тобто присутність працівників не вимагається, коли йдеться про посади, на яких можна працювати віддалено. Команда вже звикла працювати за такими правилами, з налагодженими IT-фахівцями процесами та персональною технікою (наприклад, проводити зустрічі онлайн та в змішаному форматі). Тому з перших днів повномасштабної війни люди могли продовжити працювати з будь-якої точки України й навіть світу.

Компанія адаптувала заходи турботи про працівників. Переглянули програми мотивації та пільг, зокрема й тому, що деякі з них через воєнний стан стали неактуальними. Натомість з’явилася потреба в інших заходах підтримки – насамперед тих, які пов’язані з безпекою. Наприклад, з евакуації працівників, їхніх родин і тварин, пошуком ліків та продуктів у зонах тимчасової окупації та бойових дій. 

На початку повномасштабної війни в компанії створили Штаб допомоги Перевершникам, до якого увійшли представники різних функцій – вони опрацьовували запити від колег та організовували надання підтримки за різними напрямками. За пів року в Штаб надійшло майже 2 000 звернень, з них близько половини, насамперед у перші тижні, – пов’язані з евакуацією. Зокрема, в компанії був досвід оренди транспорту, навіть вагонів у поїздах, щоб допомогти працівникам виїхати в більш безпечні регіони. Наразі кількість таких запитів зменшилася, проте вони є, і кейси не менш складні – пов’язані насамперед з евакуацією з окупованих територій, на щастя – є десятки успішних випадків. 

Також компанія допомагала з орендою житла й організацією прихистку. Так, у березні було орендовано дитячий табір у Чернівецькій області, оперативно зроблено там ремонт, забезпечено житлом і харчуванням загалом 150 працівників із родинами, 70 знаходяться там донині.

Компанія реагує не тільки на термінові запити, а й надає підтримку «360 градусів» – тобто всебічну.

Крім нагальних потреб, такі як житло, харчування, речі найпершої потреби, організовуються юридичні, психологічні, медичні, кар’єрні консультації та підтримка в пошуках роботи за новим місцем проживання. Також компанія допомагає працівникам із відновленням пошкодженого внаслідок бойових дій житла – наприклад, допомагає підшукати надійних підрядників, які вже зараз і за доступну ціну готові встановити вікна, а ми знаємо, що попит на це надзвичайний. Влітку дітям шукали табори для відпочинку. 

У складні періоди потреба команди в комунікаціях суттєво збільшується, і на це також зважають. Якщо раніше загальні зустрічі можна було проводити, наприклад, раз на квартал – під час війни частота збільшується. Зараз відеозустрічі щодо новин, змін, планів компанії проводяться приблизно раз на місяць. У перші тижні інформаційні розсилки через електронну пошту та месенджери робилися двічі на день на всіх працівників мережі (включно з продавцями, касирами, вантажниками тощо). 

Ситуація з рекрутингом 

Найм на початку війни зупинився. З частиною працівників, які опинилися в тимчасовій окупації, зонах активних бойових дій, або, які були залучені на тимчасово заморожених проєктах, за наявності підстав призупинялись трудові договори. Але щойно це ставало можливим – співпрацю одразу відновлювали. 

Також працівникам, магазини яких зупиняли роботу, пропонували релокацію в інші регіони з працевлаштуванням у мережі «Сільпо» й інших магазинах Fozzy Group. А також у партнерів-постачальників, зокрема за кордоном (були й кейси в провідних компаніях, наприклад, у готелях Hilton).

Зараз, з огляду на підвищення продажів, поступово відновлюється і потреба в наймі. Як і раніше, при відкритті вакансій перевага надається насамперед своїм працівникам, і вже згодом – пропонується кандидатам з ринку. 

Ключові виклики та фокуси 

З викликів, які є головними для бізнесу зараз, – варто відзначити ускладнене прогнозування розвитку ситуації та планування. Фокус роботи мережі лишається незмінним із початку війни – забезпечувати гостей продуктами харчування та товарами першої необхідності, зокрема й особливим асортиментом (продукцією власного виробництва та імпортних постачальників). Водночас в асортиментній політиці враховуються різні рівні купівельні спроможності – в багатьох людей через війну вони знизилися. Також у пріоритеті – команда Перевершників, їхня безпека та підтримка, і спільна робота на Перемогу України. 

Інтерв’юер – Влад Котельницький, Expert Key Account Manager компанії robota.ua.

Читайте ще: Разом – вирулимо: як автопарк Bolt працює на перемогу та залучає водіїв