На співбесідах часто доводиться відповідати на стандартні запитання: «Розкажіть про себе», «Чому ви хочете працювати саме в нас?», «Чому ви вирішили змінити роботу?» тощо. Серед цих питань можуть бути ті, які дратують або ті, які ставлять у глухий кут, але відповідати на них все одно доводиться. Одним із таких є питання «Ким ви бачите себе через 5 років?». Вам може здатися, що прогнозувати у теперішній ситуації в нашій країні взагалі неможливо, а ще й на 5 років. Це слушно, проте рекрутер може не оцінити відмову дати відповідь на це запитання. Тож сьогодні зібрали поради, як відповісти, щоб справити гарне враження на рекрутера та отримати роботу.

Навіщо роботодавці про це запитують?

Не думайте, що запитання занадто безглузде для того, щоб зрозуміти, чи підходите ви на конкретну вакансію тут і зараз. Адже завдяки йому роботодавець отримує інформацію щодо вашого рівня амбіцій, ставлення до життя, самооцінки та її обʼєктивності. Також відповідь на запитання про карʼєрну перспективу через 5 років покаже, чого ви хочете від роботи та як збираєтеся цього досягати, чи є у вас план дій та на якому етапом у цьому плані знаходиться вакантна посада. 

Відповідь на питання-прогноз говорить і про ваші цілі та їх довгостроковість, відповідність їх цілям та можливостям компанії. Корисною вона також є і для самого пошукача. Адже якщо вашою метою є розвиток карʼєри, а в компанії не передбачений карʼєрний ріст чи покращення експертизи фахівця, тут просто хочуть закрити вакансію якнайшвидше — то це вже буде приводом для вас відмовити такому роботодавцю.

Що відповідати?

Передбачити, ким ви будете через 5 років — непросто. До того ж це передбачення має відповідати вашому теперішньому досвіду та базуватися на амбіціях. Тобто, коли влаштовуєтеся джуном в SMM-відділ, а через 5 років бачите себе СЕО компанії, то навряд рекрутер оцінить позитивно таку відповідь.

Декілька порад, які допоможуть краще сформулювати вам відповідь на це питання:

  • Чесність. Якщо ви прагнете до росту — говоріть про це, якщо хочете працювати на цій посаді 5 років без змін — теж не варто приховувати. Чесна відповідь на це запитання дасть можливість і вам, і роботодавцю отримати те, що ви хочете.
  • Конкретність. Коли ви говорите, що через 5 років хочете стати відомими та успішними — це нічого не каже про ваші професійні якості та кроки, якими ви цього досягнете. Тому від абстрактного у цій відповіді краще перейти до конкретного.
  • Відданість професії. Роботодавцю важливо розуміти, що він закриває вакансію на тривалий час. Тому важливо пояснити, що цією справою ви плануєте займатися і через 5 років та маєте цілі в ній, яких плануєте досягати.

Приклади відповідей

Одразу зазначимо, що універсальної відповіді на це питання немає. Адже вона буде залежати від ваших карʼєрних цілей та відповідності вакансії. Але даємо декілька прикладів відповідей, які можуть допомогти, або хоча б надихнути.

  • «За 5 років я планую розвиватися разом з компанією, навчатися нового, розширювати зону відповідальності та стати професіоналом своєї справи».
  • «Через 5 років я хочу займати керівну посаду. Вважаю, що ця вакансія допоможе мені отримати необхідний досвід та навички й згодом я зможу претендувати на підвищення і зроблю компанію ще кращою».
  • «Я продовжуватиму розвивати свої вміння та сподіваюсь взяти на себе більше відповідальності. Планую затриматися у цій компанії надовго та розвиватися».
  • «Поки не маю чіткого плану, але точно знаю, що не стоятиму на місці. Буду навчатися, ось, наприклад, зараз у мене заплановані ось такі курси …, які допоможуть у моїй роботі на цій посаді. Буду віддано працювати на роботодавця, який повірить в мене та побачить мої перспективи».

Приклади невдалих відповідей

Приклади відповідей, які точно зможуть провалити вашу співбесіду.

  • «Я планую народити дитину і нарешті забути про цю ненависну роботу до кінця своїх днів».
  • «А нормальні запитання будуть? Я не знаю, що завтра буде, а ви про 5 років запитуєте!».
  • «Відкрию власну справу і перестану працювати на «дядечка»».
  • «Закрию кредит і нарешті зможу знайти роботу до душі».
  • «Стану мільйонером/кою та куплю віллу на островах».

Не зациклюйтеся на словах, які ви маєте сказати. Головне – дати зрозуміти роботодавцю, що цілі у вас спільні і тоді бажана робота — ваша.

   Тетяна Ковальчук, авторка медіаплатформи budni

Читайте ще: Як отримати підтримку керівництва для вашої нової HR-ініціативи? 8 кроків до успіху