Ритейл, як і всі бізнес-сфери, через війну зіткнувся з новими складнощами – мережі втратили частину магазинів через бойові дії та тимчасову окупацію, а попит покупців знизився. Проте галузь адаптувалася та продовжує працювати. Про досвід ритейлера одягу LC Waikiki, українська команда якого налічує понад 1 500 працівників, розповіла Recruiting Supervisor компанії Марта Литвин

 

Як бізнес трансформував роботу під час війни 

24 лютого, коли розпочалося повномасштабне вторгнення російської армії, магазини LC Waikiki призупинили свою роботу. Але перерва була нетривалою – вже 27 лютого відкрили перший магазин в Ужгороді. Наразі працюють більшість із 50 магазинів мережі, за виключенням тих, які знаходяться в найбільш небезпечних містах та тимчасовій окупації (Маріуполь, Херсон, Харків, Миколаїв).

Компанія вже мала досвід закриття магазинів – наприклад, під час локдаунів у «ковідні» часи. Попри це, персоналу продовжували виплачувати зарплати, адже компанія є повністю «білою» та людино-орієнтованою. До відкриття більшості магазинів працівники отримували повну заробітну плату. Протягом нетривалого часу було оформлено простій на тимчасово окупованих територіях. Не тільки фізична, а й фінансова безпека команди є пріоритетною, адже багато працівників наразі є єдиними годувальниками у своїх родинах – їхні рідні, як і багато українців, втратили роботу внаслідок війни.

Материнська компанія під час війни підтримує не тільки колектив, а й українське суспільство. Це фінансові пожертви на гуманітарні потреби, фури з одягом та ліками для постраждалих від бойових дій.

Водночас представництво в Україні від початку вторгнення було націлене насамперед не чекати на допомогу, а якнайшвидше відновити свою діяльність. Зокрема й тому, що оплата праці відбувається з локального бюджету. Тому компанія вирішила працювати далі й команда підтримала це. Випадки, коли працівники не хотіли або боялися повертатися до роботи, були поодинокими, здебільшого люди, навпаки, прагнули повернутися на свої робочі місця. Однак, потрібно зазначити, що, звісно, якась частина команди залишилася за кордоном.

Як і більшість бізнесів в Україні, компанія зазнала втрат. Центральний склад під Києвом разом із товаром було знищено під час бойових дій. Проте новий відкрився досить швидко, знову ж таки, у Києві. Як і в інших ритейлерів, компанія зіштовхнулася з проблемами з постачанням товару. Проте швидко перебудувала логістичні ланцюжки (не через порти, а через Європу). 

Випробування стали для компанії стимулом, щоб швидше запроваджувати вже заплановані зміни.

Насамперед було вирішено зробити акцент на напрямку e-commerce (незабаром повернеться до роботи інтернет-магазин). Посилився акцент на роботі комерційної команди «в полях».

Як компанія підтримує команди під час війни

Між командами магазинів відбулося багато ротацій. Працівників, які виїжджали з рідних міст у більш безпечні регіони України, за умови відкритого магазину в цій локації, запрошували приєднатися до місцевих команд. Проте бізнес бере до уваги побажання самих працівників. Наприклад, згідно з внесеними змінами в трудове законодавство, під час воєнного стану роботодавець має право перевести працівника на роботу в іншу місцевість без його згоди. Проте компанія, попри потребу в працівниках у певних містах, не вдається до таких заходів. У людей можуть бути рідні, друзі або інші причини, чому вони не хочуть переїжджати в те чи інше місце,

У нестабільні часи у працівників з’являється велика потреба в інформації та підтримці з боку компанії, і якщо достатньо часу спілкуванню не присвятять керівники – цей простір займуть здогадки.

Багато уваги приділяється комунікаціям із командами, зокрема – про це дбають регіональні директори – комунікують частіше і про те, що важливо для людей.

Також усі співробітники мають можливість анонімно поставити генеральному директору будь-які питання, які їх хвилюють, та отримати на них відповіді – в компанії заохочують це. 

Материнська компанія надає соціальну підтримку команді українського офісу. Загалом така практика була й до війни – в разі виникнення проблем (наприклад, захворювання чи інших особистих негараздів) працівник може надіслати запит, і йому надається необхідна допомога. 

Що відбувається з наймом

Крім ротацій власних працівників, компанія продовжує зовнішній рекрутинг, проте вакансії відкриваються точково. Потреби в великій кількості новачків немає, адже частина магазинів не працює, а їхні команди розподілилися по інших чи виїхали за кордон. 

Але ми налаштовані оптимістично і плануємо продовжити відкриття нових магазинів в Україні.

Які перспективи розвитку має фешн-ритейл в Україні

З огляду на валютний курс, підвищилися ціни на товари. Щодо попиту споживачів – спостерігається та ж тенденція, як і в інші кризові періоди – найстабільніші сегменти мас-маркету (зокрема й тому, що в них переходять покупці з середнього сегмента) та люкс (купівельна спроможність споживачів зазвичай не змінюється). Щодо LC Waikiki, попит на товари перерозподілився в залежності від того, як українці переміщувалися між регіонами. 

Щодо розвитку галузі в Україні, криза й падіння попиту – це те, чого об’єктивно неможливо уникнути (найімовірніше, протягом цього та наступного року). Проте тенденція не зміниться – українці люблять гарно вдягатися. Довгостроково наш ринок надзвичайно перспективний. Після важкого періоду неодмінно станеться стрибок у розвитку фешн-рітейлу. Основне завдання наразі – накопичувати резерви для збереження бізнесу, команди та зростання в майбутньому. 

Текст – Влад Котельницький, Expert Key Account Manager компанії robota.ua.

Читайте ще: Бенефіти під час війни: як сьогодні піклуватися про співробітників?