Поради для роботодавців

Індикатори щастя працівників

Катерина Бабіч,
співзасновник проекту з пошуку, оцінки та розвитку персоналу ManyHr,
спікер, автор освітніх програм

У сучасному світі робота не асоціюється з чимось винятково формальним та пов’язаним лише з грошима. Звісно, матеріальна винагорода відіграє велику роль, і важливо, аби вона була гідною. Однак не все вирішується на підставі фінансових факторів. Ба більше, нестабільність у світі породила нові світоглядні тренди та змусила багатьох успішних працівників переосмислити своє бачення робочих перспектив і мотивації. Звичайно, хороша зарплатня та премії досі є важливими. Та не менш варто подбати і про інші індикатори щастя, котрі допомагають людині отримувати радість від своєї роботи. Отож, розглянемо їх, і нехай цей перелік стане вам у нагоді у новому році.

Психологічний комфорт

Сьогодні на ринку праці виграють не лише ті компанії, які забезпечують найкращу зарплатню, а й ті, які вміють подбати про психологічний комфорт своїх працівників. Це дуже важливо для того, аби люди почувалися впевнено на роботі, розуміли, що їх цінують не лише як ресурс для праці, а й як особистостей.

Водночас, коли керівництво компанії практикує стратегічний підхід та розуміє важливість вкладень у психологічний стан працівників, це дуже вагомо. Зрештою, щасливі люди і працюють суттєво краще. Але коли здорова людська взаємодія ставиться на перше місце, у компанії будується правильна ієрархія цінностей. Це, своєю чергою, позитивно впливає на організацію робочого процесу.

Відчуття приналежності

Ця потреба будується на древньому інстинкті виживання. Раніше людині потрібно було належати до групи таких, як вона сама, аби вижити у складних умовах. З розвитком цивілізації сила таких інстинктів у нас послабилася, але важливість належати до групи залишилася. Що це означає для компанії та її керівництва?

  • Потрібно працювати над брендом роботодавця. Якщо працівник має об’єктивні підстави з гордістю сказати у товаристві родичів та друзів, що він працює у вашій компанії, це є ознакою того, що з репутаційним менеджментом усе гаразд.
  • Важливо зміцнювати продуктивні робочі стосунки в компанії, щоб людям було приємно в ній працювати. Проаналізуйте, яка атмосфера панує. І якщо чесний та неупереджений аналіз вкаже на проблеми – вони є зоною росту. Наприклад, можна запросити психолога, який проведе кілька тренінгів, спрямованих на те, аби впоратися з токсичними моделями комунікації, плітками та іншими негативними явищами. Коли працівникам добре донесено те, що здорова комунікація впливає на їх ефективність та стан, вони мають більше мотивації для того, аби дотримуватися саме таких конструктивних поведінкових моделей.
  • Не менш вагомо працювати над розвитком бізнесу та ставити нові цілі. Якщо цих цілей немає, працівникам стає нецікаво, у них зникає здоровий  азарт.

Відчуття цінності виконуваної роботи

Дуже важливо, щоб взаємодія з працівниками передбачала мотиваційну складову та показувала причинно-наслідкові зв’язки між їх зусиллями на робочому місці та готовим результатом.

Великий «противник» якісної роботи – звужене мислення, або ж обмеженість світогляду. Навіть той працівник, робота якого здається другорядною порівняно з критично важливими посадами, має розуміти вагомість того, що він робить.

Розглянемо ситуацію на прикладі. Компанія займається виготовленням дверей. Якщо на фінальних річних зборах колективу демонструвати не лише показники роботи, а й наводити приклади, наближені до життя, це допоможе актуалізувати у розумінні людей важливість їхньої роботи. Одна справа, коли людина просто знає, що вона працює в деревообробному цеху. Інша річ – коли вона розуміє, що належить до підприємства, яке, наприклад, за минулий рік виготовило двері для 3456 затишних домівок.

Водночас культивування у працівників поваги до їхньої справи дає ще одну перевагу. Людина, яка розуміє, що вона виконує важливу роботу, в більшості випадків не дозволить собі безвідповідальне ставлення до таких обов’язків. І тут виграє як бізнес, так і споживач товарів чи послуг.

Спільна благодійність

При цьому важливо, аби благодійність була не нав’язаною та не виснажливою для людей. Відома практика, коли керівництво компаній, натхненне якимось проектом, пропонувало членам трудових колективів пожертвувати на добру справу свою денну зарплатню. В результаті багато хто залишався незадоволеним. У чому ж причина? По-перше, кожен працівник має власне бачення благодійності та пріоритетів. Хтось хоче допомагати передусім Збройним Силам, хтось – безпритульним людям, а хтось – тваринам. А коли людей залучають до благодійності у згаданий спосіб, це має одразу декілька мінусів:

  • працівники підлаштовуються під формат благодійності, який їм вказали (це може бути справа, яка не близька самій людині, що викликало би внутрішній протест);
  • вони не обирають суму, а запропонований варіант може здатися надмірним, якщо людина має чітке бачення щодо планування свого бюджету;
  • така пожертва часто здійснюється не від внутрішнього бажання працівника, а щоб не бути «білою вороною» між колективу та не здаватися «скнарою».

Єдиним винятком може бути збір коштів, якщо трапилася проблема зі здоров’ям у когось із працівників. Тоді така допомога колективу є виправданою.

В інших випадках, коли йдеться про благодійність, дуже важливо обирати мудрі формати взаємодії. Наприклад, це може бути концерт із розважальною програмою у дитячому чи геріатричному будинку, де кожний працівник проявить власні таланти під час підготовки та організації дійства, а матеріальний фонд заходу формуватиметься з внесків, розмір яких кожен сам визначить для себе.

Відзнаки

Дехто вважає цю форму мотивації дещо застарілою, однак підстав говорити про це категорично немає. Наприклад, попри те, що грамота, на перший погляд може асоціюватися з формальністю, вона є важливою складовою ділового портфоліо успішного працівника. Якою б хорошою не була зарплата, десь мають фіксуватися і професійні досягнення. Грамоти та відзнаки є гарним мотиваційним елементом у роботі.

Якщо ви не хочете шаблонних формулювань на зразок «за вагомий внесок», то можете переформулювати і додати конкретики, щоб працівник бачив, за який саме внесок у діяльність компанії його цінують найбільше.

Варто відзначити, що для працівників важливим індикатором щастя є не лише гідна зарплата. Важливі відзнаки, відчуття цінності виконуваної роботи, психологічний комфорт, відчуття приналежності до компанії, а також – можливість брати участь у спільній, розумно організованій благодійності зі своїм колективом.

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Lost Password