Digital-маркетолог – професія, яку не освоїш в університеті. За останні 15 років у світовому digital-маркетингу (і маркетингу загалом) відбулася суттєва еволюція, та і в українському. Якщо ще 15 років тому професія маркетолога тільки починала розвиватись в Україні, то в більшості європейських компаній ця посада була обовʼязковою. Та вже у наступні 5 років більшість місцевих компаній мали штатного маркетолога та почали розвивати напрямок PR. Це допомагало бізнесам краще представляти свої продукти, компанію та позиціювання на ринку.

Юрій Копишинський digital-маркетолог

Юрій Копишинський, СЕО агенції digital-маркетингу Webpromo

Мій шлях в агенції Webpromo почався у 2010 з ролі менеджера з продажів. Це був рік зародження інтернет-маркетингу в Україні та нової «гілки» цього напрямку – digital-маркетингу, і відповідно професії digital-маркетолог. Її популярність росла в шаленому темпі, а сам напрям за наступні 10 років отримав стрімкий розвиток, велику кількість розгалужень та породив багато нових професій. 

Хто такий digital-маркетолог?

Це спеціаліст з маркетингу, сфокусований на роботі з каналами формування попиту, залучення клієнтів, збільшення впізнаваності компанії завдяки інструментам digital-маркетингу. Кількість цих інструментів постійно зростає, тим самим стимулює представників професії digital-маркетолог регулярно та швидко навчатись, освоювати все нове для можливості інтеграції в стратегію просування компанії.

Залежно від компанії, галузі та стажу спеціаліста, робочий день digital-маркетолога зазвичай складається із керування маркетинговими кампаніями в соціальних мережах, роботи над пошуковою оптимізацією чи пошуковими маркетинговими зусиллями, нагляду за електронними кампаніями та створення вмісту для блогу компанії.

Скільки заробляє digital-маркетолог?

Середня заробітна плата digital-маркетолога в Україні – 35 000 грн на місяць, тобто десь 420 000 на рік. Війна відчутно вдарила по усім напрямам digital-маркетингу, однак зарплати спеціалістів вже вдалося повернути до довоєнного рівня – принаймні в гривні. У найближчій же Польщі Google пропонує  51 000 злотих на рік, це майже $13 000 на рік. Тобто, приблизно як у нас. У США ж, наприклад, ці суми значно вище. Згідно з даними сайту talent.com, середня річна зарплата digital-маркетолога становить $68 400. Все залежить від штату: найбільші гонорари отримують спеціалісти у Нью-Джерсі, близько $100 000 на рік. 

Зарплата в США

Затребуваність професії digital-маркетолог

Всього на сайті robota.ua за запитом Digital Marketing Specialist пошук видає понад 2 000 вакансій різних напрямів цієї сфери. До речі, цікавий факт: не дивлячись на тяжкі останні кілька років, 78% опитуваних Serpstat digital-маркетологів відповіли, що не планують змінювати професію. 12% хочуть освоювати нові навички у рамках своєї діяльності, щоб підвищити цінність як спеціаліста. Тобто представників цієї професії тільки більшатиме. Думаю, тут зіграло роль і те, що напрям digital-маркетингу один із перших у рекламній сфері відновився після повномасштабного вторгнення. 

Якщо ж говорити про США, то за запитом Digital Marketing Specialist у LinkedIn можна знайти понад 700 вакансій. А місцевий сайт з пошуку роботи indeed.com за цим запитом в одному лише Нью-Йорку показує понад півсотні вакансій. 

Що робить digital-маркетолог та які його обовʼязки?

Професія digital-маркетолог відрізняється від класичного маркетолога швидкістю реагування на зміни у сфері. Якщо 10 років тому основними каналами залучення клієнтів з інтернету були Google, спам-розсилки, тизерна реклама, то сьогодні цей список набагато ширший.

Головне завдання цього спеціаліста – захопити увагу потенційних клієнтів та покупців, взаємодіяти з ними та конвертувати їхню увагу в покупку продукту, що продає компанія.

Digital-маркетолог складає контент-плани, формує стратегію, опрацьовує дані через сервіси аналітики (основний – Google Analytics), формує дашборди ефективності каналів, розробляє креативи, пише тексти або дає ТЗ копірайтеру, працює з рекламним кабінетом (Facebook Ads і Google Ads), аналітикою, маркетинговою воронкою, управляє бюджетами рекламних кампаній, налаштовує контекстну рекламу та поєднує в собі ще багато функцій. 

Робота з інструментами аналітики

У мене є власний топ сервісів, без яких не обійдеться ні один digital-маркетолог, і які я у своїй роботі використовую регулярно.

  • Similarweb – сервіс аналізу конкурентів. Це краще юзабіліті серед сервісів з думкою про користувача. 
  • Semrush – конкурент Similarweb. 
  • Ahrefs – був створений для SEO-спеціалістів, але за час свого розвитку набув великої кількості фіч, які дають змогу заглянути за лаштунки сайтів-конкурентів.
  • Google Trends – сервіс для перевірки бренд-неймів.
  • Serpstat – інструмент, що використовується більшою мірою SEO-спеціалістами в технічній роботі. 
  • Market Finder – сервіс від Google, який показує потенційні ринки, де ваш продукт буде цікавий. 
  • Statista – найбільша база досліджень, що може відповісти на велику кількість питань, спираючись на реальні дані. 

Що потрібно, аби освоїти професію digital-маркетолог?

Відповідь проста – ціль, бажання, трохи часу та коштів. Як я вже зазначав, це не те, чому вас можуть навчити в університеті. Однак на курсах – цілком. На YouTube-каналі нашої академії WebPromoExperts можна знайти корисні відео, що допоможуть розвинути навички у цій сфері.

курси з digital-маркетингу

Якщо ж ви бажаєте досконало володіти більшістю, а то і всіма інструментами, можете пройти курс digital-маркетингу в нашій академії, або ж обрати будь-яку іншу, що вам підійде. У 2024 році це не буде так складно, як коли я тільки починав свій шлях 15 років тому. В середньому базовий курс для початківця з digital-маркетингу триває 15 тижнів. Якщо ж обіцяють навчити всього за місяць – я б все ж уважніше придивився. Такий швидкий результат можливий хіба у випадку, якщо це інтенсивне навчання. Ну, а digital-маркетологу з досвідом можу ще порадити слідкувати за топ-спеціалістами на ринку, читати про їхні кейси – ми у блозі Webpromo такі регулярно публікуємо. Вчіться у кращих.

кейси топових digital-маркетологів

Переваги та недоліки роботи digital-маркетолога

Переваги:

  • Це динамічна сфера, що постійно розвивається – відповідно, і ви з нею. Ви ніколи не будете топтатись на місці.
  • Зі зростанням на посаді у вас буде перспектива хорошого пропорційного зростання заробітної плати.
  • Можливість віддаленої роботи.
  • Затребуваність професії: вірогідніше за все, попит на неї буде тільки зростати.
  • Можливість одночасно працювати одразу з кількома проєктами.
  • Перспектива розвитку в суміжних спеціальностях, оскільки робота digital-маркетолога повʼязана із багатьма дотичними напрямками.
  • Це не обмежена кордонами спеціальність. Добре володіючи інструментами та маючи досвід, ви цілком можете знайти роботу за кордоном.

Недоліки:

  • Робота з маркетингом вимагає іноді понаднормової залученості, а коли це іноземна компанія – часто доводиться підлаштовуватись під інший часовий пояс.
  • Висока конкуренція серед спеціалістів – особливо я відчуваю це на рівні middle-рівня.
  • Далеко не всі компанії, що використовують інструменти digital-маркетингу, потребують у штат відповідного спеціаліста.
  • Не всі компанії можуть обʼєктивно оцінити скіли спеціаліста, оскільки професія нова. Це формує велику вилку зарплат — 500-3000$ на місяць.
  • Навантаженість та, відповідно, оплата часто залежить від кількості проєктів або ж від результату. Тобто ця робота – не завжди про стабільність. 

Як оцінити роботу digital-маркетолога?

Велика перевага для бізнесу в даному випадку – це максимальна цифровізація результатів роботи і більшості інвентарю, який використовує digital-маркетолог.

Тому оцінити результати досить просто: спираючись на планування та фактичне виконання показників як на верхньому рівні (охоплення, лінки), так і на рівні конверсій та наскрізної аналітики.

Важливо на початку сформувати реальні очікування, що залежать безпосередньо від компетенції digital-маркетолога, вмінь і рівня знань в конкретних інструментах і оцінки конкурентів. Більшість показників можна спланувати, і вже протягом тижня бачити динаміку виконання. Та репрезентативно це від 1-3 місяців, виходячи з поточних умов планування. Тобто оцінка проста: плановий результат має відповідати фактичному.

Майбутні зміни у професії та сфері маркетингу

Професія digital-маркетолог є однією з найзатребуваніших у сфері маркетингу. Ба більше, попит на неї росте з року в рік не тільки в Україні, а й у всьому світі. 

Згідно з прогнозами simplilearn, до 2028 року ринок цифрового маркетингу збільшиться зі середньорічним темпом зростання на 32,1% і вартістю $24,1 млрд. До 2027 року кількість користувачів інтернету налічуватиме 6 млрд користувачів. Тому у найближчі роки попит на кваліфікованих цифрових маркетологів лише зростатиме.

Якщо на початку digital-маркетинг зробив різкий стрибок через збільшення попиту на мобільні пристрої, то зараз цей розвиток можна назвати плавним. Революції у цій сфері найближчим часом не станеться, але і попит на відповідні послуги падати не буде. Та все ж руку на пульсі digital-маркетологам тримати треба.

Кілька порад:

  • Завжди слідкуйте за ринком. «Відловлюйте» зміни, вивчайте стратегії конкурентів, аналізуйте, вчіться і на їхніх, і на своїх помилках.
  • Розробники технологій постійно створюють нові інструменти вам у поміч – не нехтуйте ними. Користуйтесь засобами автоматизації, аналітики, систематизації, вони пришвидшать досягнення очікуваного результату.
  • Уважно аналізуйте продукт клієнта, цільову аудиторію, перспективи – це допоможе закласти правильний фундамент подальшої роботи на результат.
  • Використовуйте якомога більше каналів та інструментів digital-маркетингу. Це дасть вам можливість отримати більше охоплень та залучити більшу аудиторію.

Читайте ще: Сила наставництва: 7 типів людей, які потрібні вам для розвитку кар’єри