Після 24 лютого, коли рф пішла повномасштабним наступом, Україну накрила хвиля потрясінь – постраждала економіка та маємо значні труднощі, пов’язані з соціальним забезпеченням. Наша країна переживає одну з наймасштабніших міграційних криз в історії. В таких умовах, звісно, значних змін зазнав і ринок праці – чимало українців залишились без роботи та заробітку. Проте, попри всі виклики, HR-ринок адаптується до ситуації та починає стабілізуватись.

Яких змін зазнав ринок праці України у надважкому 2022-му та яка перспектива очікує національну HR-сферу в наступному році, розповіла HR-директорка мережі супермаркетів VARUS.


Ірина Безлєпкіна
, HRD мережі супермаркетів VARUS

Адаптивні реалії HR-ринку 2022

Триває 11-й місяць повномасштабної війни. Очевидно, що протягом цього часу ринок праці неодноразово зазнавав змін. Адаптація та трансформація цього ринку відбувається відповідно до наявних умов та хиткої ситуації у країні.

В перші місяці війни багато співробітників VARUS, як і працівники більшості інших бізнесів країни, евакуювалися в більш безпечні регіони, виїхали за кордон та звільнилися за власним рішенням. Понад 30% працівників залишили свої робочі місця. Тому у «Варусі» широко використовували суміщення функцій, перерозподіл обсягів робіт та найм тимчасових співробітників.

В перші тижні війни 50% топів VARUS працювали в супермаркетах мережі. Вони координували роботу на місцях, доносили до колективу інформацію про ситуацію у наших маркетах і компанії в цілому.

Також, зважаючи на події в країні, нам довелося деякі маркети, що були на тимчасово окупованих територіях, законсервувати, надаючи можливість співробітникам переїхати у Дніпро, продовжити роботу у маркетах, які працюють.

У четвертому кварталі року ми зіштовхнулись з довготривалими відключеннями електроенергії, що додали складнощів у роботі та нових викликів для роботи мережі.

Цьогоріч зупинили відкриття магазинів у нових регіонах. Разом з тим, ми продовжили нарощувати свої позиції. Так, наприкінці минулого року мережа відкрила три нових супермаркети у Києві та один у Кривому Розі, куди набрала новий персонал.

Проте під кінець року сфера праці демонструє деяку стабілізацію. Так, на ритейл-ринку нині маємо достатню кількість кандидатів на масові професії, такі як продавці, касири, вантажники тощо. Водночас відновилася конкуренція за них серед ритейлових компаній.

Разом з тим, важким завданням залишається пошук кандидатів висококваліфікованих спеціальностей і менеджменту – на ринку їх мало, і за них висока конкуренція.

Щодо заробітної платні, то сьогодні рівень очікувань претендентів на будь-яку позицію повернувся до довоєнного. Ба більше, він зараз навіть зріс.

Внутрішні комунікації та робота з персоналом – на практиці VARUS

Однією з найважливіших складових функціонування в умовах війни є якісні, доступні та своєчасні комунікації. Очевидно, що через події в країні, VARUS видозмінив їх стиль. Ми зосередились на двох найважливіших напрямках – клієнтах та співробітниках.

Ще в перші дні повномасштабної війни HR-відділ VARUS запустив проєкт «Психологічна підтримка», спрямований на допомогу нашим співробітникам та їхнім рідним. У рамках ініціативи розмовляємо та надаємо рекомендації щодо того, як справлятися зі стресом, панічними атаками, знайомимо з правилами техніки правильного дихання, аби заспокоїти себе та оточення під час артобстрілів тощо. Першими учасниками нашої програми стали співробітники маркетів VARUS, розташованих у Марганці та Нікополі, які залишилися працювати попри щоденну небезпеку.

Також ми розробили комунікаційний календар для інформування команди щодо важливих та цікавих подій. Наповнюємо його новинами компанії, історіями про наших захисників у лавах ЗСУ (паралельно робимо для них збори на важливі потреби), цікавими цифрами тижня, подяками від клієнтів до співробітників тощо.

Окрім того, працюємо з колективом у питаннях продуктивності та результативності діяльності. Серед іншого, запустили програми для підтримки ефективності працівників. Так, кілька професіоналів, які попередньо пройшли спеціальну підготовку, проводять сесії психологічної допомоги для співробітників магазинів та офісу. Ця програма реалізовується як у групах, так й індивідуально.

З метою підтримки психологічного тонусу та ефективності, ми стимулюємо розвиток нових навичок та отримання нових знань, які не пов’язані з основним видом діяльності. Це відбувається шляхом суміщення функцій, регулярних рев’ю, TED-подій VARUS Talks та інших комунікацій. І, звісно, прості речі також чудово працюють. Тому виділяємо кілька хвилин на початку або наприкінці регулярних нарад для обговорення настроїв та психологічного стану підлеглих і колег.

Робота під час відсутності світла

VARUS визначив базові магазини, в яких за умови відсутності централізованого електропостачання вмикаються генератори та забезпечується безперебійна робота інтернету. Колектив цих супермаркетів працює без змін. Перш за все, це дозволяє надати нашим клієнтам можливість купувати необхідне навіть під час блекауту.

Окрім того, ці точки використовуються працівниками офісу як робоче місце – вони можуть працювати тут у випадку відключення енергії або інтернету дома. Наш офісний персонал мобільний, значна його частина може працювати віддалено – з дому, якщо дозволяють умови, або ж у коворкінгах.

HR-очікування на 2023-й

Звичайно, ми сподіваємось на якнайшвидшу перемогу України та подальші сприятливі сценарії – як у країні загалом, так і на ринку праці зокрема.

Проте, на жаль, наразі неможливо передбачити події, які відбудуться сьогодні, завтра, наступного тижня, місяця, року… Очевидно, що прогнозувати в таких умовах щось конкретне дуже важко. Але, як показав 2022-й, зрозуміло одне – статися може будь-що, тому мусимо готуватися до всього.

Читайте ще: «На 80% зменшили кількість питань від співробітників в умовах штату, що зростає». IT-компанія про досвід користування власним HR-рішенням