Покоління Z, «зумери», «цифрові аборигени» – це ті, хто народилися у проміжку між 1995 та 2009 роками. Наразі їх у світі приблизно 2 мільярди. За даними The Center for Generational Kinetics, саме цей сегмент найму буде активно зростати у найближчі роки. З ким же нині мають справу рекрутери? Продуктова IT-компанія CleverStaff, яка займається розробкою софту для автоматизації рекрутингу, разом зі своїми колегами-експертами вирішили розібратись у цій темі.

Дар’я Селівановапсихологиня, керівник Психологічного центру «Без паніки»

«Мій дім там, де мій ноутбук»

Зумери істотно відрізняються від старших поколінь. Їх переважна більшість не уявляє життя без інтернету і соцмереж, відмовляється від сигарет та алкоголю, свідомо обирає здоровий спосіб життя. Серед них багато екоактивістів і вегетаріанців.

«Вони не вітають стандарти і стереотипи, яке прагне нав’язати їм суспільство, мають власну точку зору і не бояться її відстоювати, – ділиться власними спостереженнями Дар’я Селіванова, психологиня, керівник Психологічного центру «Без паніки. – Вони не люблять нудьгувати і довго чогось очікувати, вірять у свої сили, чудово живуть у режимі мультизадачності».

Їм складно визнавати суспільний авторитет тих чи інших лідерів думок, але вони завжди поважають професіоналізм колег, який бачать на власні очі. 

Зумери прагнуть до свободи і самовираження (у будь-якому форматі), цінують креативність інших й самі намагаються творчо підходити навіть до рутинних задач.

Їм важливо бути причетними до чогось значущого вже сьогодні, а не бачити перед собою класичні «кар’єрні сходини».

Але є і свої «але». Річ у тому, що у зумерів не було типового дитинства «у дворі» чи «на вулиці», як, наприклад у «Y-ків», з друзями в основному вони спілкувались у соцмережах. 

«Тому їм буває іноді складно взаємодіяти з іншими людьми в команді. Вони – індивідуалісти, які не бажають ні від кого залежати, мріють про свій власний бізнес, – наголошує Дар’я. – І хоча зумери не люблять, щоб їм щось нав’язували, все одно частенько потребують підтримки та порад».

 

А ще цьому поколінню важко визначитися зі своїм майбутнім і зрозуміти, чим насправді їм хочеться займатися. Вони точно не з тих, хто обирає роботу або фах раз і на все життя. Ба більше – вони з легкістю звільняються, якщо «щось пішло не так», і не поспішають на першу-ліпшу вакансію. Вони готові для напруженої роботи, але лише в тому випадку, якщо вона буде відповідати їхнім вимогам і приносити задоволення. 

Про це свідчить звіт Deloitte в якому йдеться про важливість індивідуальних задач, корпоративної соціальної відповідальності, гібридного графіка роботи, балансу цінностей, гнучкості компаній – для зумерів. 

Нині у базі системи для рекрутингу CleverStaff кандидатів, яким виповнилось 25 або трохи більше – понад 20%. І, звичайно, у них – свої потреби. Своєю чергою, американський сервіс Glassdoor виокремив найбільш розповсюджені фрази зумерів відносно «хорошої роботи», результати наводимо нижче інфографікою:

Світлана Майборода, Group Team Leader зі Smart Solutions

Нечіткі перспективи – не для зумерів

«Нині, коли зумери саме починають трудову діяльність, гнучкість компаній роботодавців сприймається ними як норма, – ділиться досвідом Світлана Майборода, Group Team Leader зі Smart Solutions. – Комфортна корпоративна культура та рівень фінансової винагороди часто є вирішальними, але навряд чи хто з них далекоглядно планує свій карʼєрний розвиток».

За її словами, комунікувати із зумерами зручно, адже вони регулярно на звʼязку, оперативно відповідають. Вони відкриті, охоче реагують на запит розглянути пропозицію.

Помічена деяка тенденція відносно частої зміни місць роботи у звʼязку з їхньою відкритістю до нових оферів, особливо у випадку, якщо не мають періодичних підвищень чи розвитку на поточному місці.

Багато з них володіють іноземними мовами, мають досвід стажування чи навчання за кордоном, що формує їхній світогляд та цінності. Ті, хто вимушено виїхали через війну, швидко адаптуються до нових умов, знаходять нові можливості.

Ми вже маємо досвід роботи і найму молодших спеціалістів, наприклад, інженерів у різних сферах у країнах Європи. Роботодавці охоче розглядають молодих спеціалістів саме українців за походженням, відзначають їхні професійні навички та soft skills. Але зумери дещо самовпевнені, амбіційні. Мала досвід з кандидатом, який після інтервʼю з роботодавцем впевнено ділився позитивними враженнями, наче офер вже у його кишені, але потім, після відмови, щиро дивувався, вважаючи, що проявив себе якнайкраще. Потім декілька разів згадував дану ситуацію при наступних взаємодіях, говорячи щиро, що дуже заділа така ситуація.

З іншого боку, вони легко відпускають, те що «не їхнє», не переймаючись зворотним зв’язком. Наприклад, інший же випадок, коли після інтервʼю кандидата з наймаючою компанією та зворотним звʼязком орієнтовно через тиждень, кандидат відповів, що вже давно отримав офер від іншої компанії та думати забув про фідбек саме з тієї зустрічі.

Кандидат легко наважується на перехід або звільнення з роботи не маючи іншого оферу, якщо відчуває, що дане місце не його. При рішенні змінити роботу він аналізує, чи сфера, у якій працює, є комфортною та перспективною для нього, та чи дає можливість розвивати сильні сторони. Якщо не дуже, то він готовий освоювати нові навички та обирати інші сфери діяльності, якщо бачить інтерес та перспективи деінде.

Зумери менш схильні залишатися на роботі з далекими нечіткими перспективами, для них важливе бачення результату своєї роботи та перспективи в осяжному майбутньому.

Зумери більш відкриті першими сконтактувати з рекрутером, якщо бачать відповідну вакансію або ж просто для встановлення звʼязку на майбутнє.

На думку Світлани, найближчими роками зумери складатимуть близько 50% і вище трудового населення. Це буде формувати тенденції на ринку праці та сприяти збереженню гнучкості підходів, і орієнтир на постійне навчання та швидку адаптивність буде посилюватися. 

Анна Васюхно, засновниця рекрутингової компанії A-HR

Як ефективно наймати зумерів?

«Демонструйте гнучкість вашого бізнесу та можливості для мультизадачності, говоріть про всі проєкти, в які потенційно може бути залучений ваш майбутній молодий фахівець», – радить Анна Васюхно, засновниця рекрутингової компанії A-HR.

Зумерам в принципі важко працювати за чітким графіком з 9 до 18 в офісі. Деяким з них навіть притаманна «офісофобія». Тому у більшості випадків молодий фахівець на співбесіді спитає: «А чи можна працювати в зручні для себе години та віддалено, хоча б 1-2 дні на тиждень, і не їхати в офіс?». При цьому, попри прагнення до work-life balance, багато хто з них готовий працювати понаднормово, якщо винагорода буде вищою.

Зумери не люблять братися за проєкти, в яких не вбачають свого професійного зростання.

Тому на співбесідах важливо пропонувати не лише вакансію, а й план розвитку в перспективі, та додаткові можливості, наприклад, навчання, стажування за кордоном тощо. 

Що стосується фідбеку – зумери бажають швидкого реагування та розгорнутої відповіді у випадку відмови. Відбулася співбесіда? Вони «дуже» чекають на рішення та зворотний зв’язок протягом 2-3 днів, потім починають нервувати.

Ці молоді кандидати досить відверті. Іноді це є плюсом – адже дуже часто вони прямо кажуть, що ще роздумують або чекають на інший офер. Більш зрілі фахівці зберігають свої «секрети» до останнього, і у підсумку найм затягується.

Стосовно тексту самої вакансії: зумери активно відгукуються на вакансії без кліше типу «молодого дружнього колективу» або «бубликів з чаєм». Опис рекомендую робити коротким і зрозумілим – адже у нас є лише кілька секунд, щоб привернути увагу та зацікавити. 

Також варто уникати жаргону та сленгу – спроби здаватися «своїм» у такий спосіб часто виглядають неприродно і нещиро. Головне – чітко прописати робочі задачі, окресливши можливості для зростання. 

Ще одна особливість – деякі кандидати бажають познайомитися з майбутніми колегами до прийняття рішення про вихід на нову роботу.

«Яскраво акцентуйте на їхньому особистому внеску, який буде дуже цінним для компанії – зумерам важливо відчувати значущість того, що вони роблять», – підсумовує Анна. 

Ну, що ж, про зумерів поговорили, але антропологи вже жваво обговорюють покоління «альфа», народжене після 2010-го. Воно ще більше залучене у цифрову реальність, адже навіть Instagram з’явився трохи раніше, ніж вони почали активно народжуватися. Подейкують, що хто-хто, а вони здивують не лише рекрутерів, а й світ загалом. Подивимось!

Читайте ще: Як покоління зумерів може змінити погляд керівників на робочі процеси?