Про Budni
Наші продукти
Якщо ви коли-небудь задумувались про менторство, але не знали, з чого почати — ця стаття для вас. Експерти IT-команди NIX розкажуть про переваги наставництва для досвідчених фахівців та які перші кроки кожен може зробити у ролі ментора.
Ігор Артюхов, Lead Designer у NIX
Ігор Казубек, PHP Developer & Group Lead у NIX
Переваги менторства для кожного фахівця
Завдяки менторству ви можете зрости не лише софтскільно, а ще й показати іншим і передусім собі, що готові до більшого у кар’єрному плані. І це лише одна з переваг менторства. Також це можливість…
Це така собі ревізія власного досвіду. Перш ніж зрозуміло донести комусь певну тему, варто самостійно виокремити в ній найголовніше. Подумати, яка інформація потребує оновлення, прикладів. Це веде за собою необхідність структурувати всі свої знання з теми. Побічно згадавши про минулі факапи, зможете вберегти підопічного від подібних помилок. Адже той, хто пройшов аналогічний шлях, добре усвідомлює, які труднощі виникають у початківців та як з ними дати раду.
Побачивши весь спектр своїх знань і навичок, можна прицільніше обрати напрямок для подальшого професійного зростання. До того ж кожен має свої уподобання в поточних задачах. Погодьтеся, цікавіше поглиблювати знання в тому, чим подобається займатися найбільше. Знання, в яких ви впевнені, сміливо транслюйте колегам. Ті ж таски, над якими ще ламаєте голову, продовжуйте виконувати і тим самим здобувати новий досвід.
Менторство — це мистецтво побудови діалогу. Щоб дати слушну пораду чи повноцінно відповісти на питання, потрібно чітко розуміти запит людини, відчути її проблему. Обов’язково балансуйте між тим, що і кому кажете. Намагайтеся до кожного знайти свій підхід. Ментору важливо мати розвинений емоційний інтелект, емпатію, вміти щиро співпереживати. Вважайте, це психологія на базовому рівні.
Це психологічний стан, який заважає спеціалісту тверезо оцінити свої вміння і досягнення. Часто людина не здогадується, скільки всього корисного і важливого знає, допоки не починає ділитися з навколишніми своїми напрацюваннями. В ролі ментора можна розкритися по-новому для себе. Це додасть вам впевненості та допоможе побачити реальну цінність ваших навичок.
Не бійтеся ситуації, коли раптом на якесь питання підопічного не зможете відповісти. Скажіть чесно: «За всю свою практику я жодного разу з цим не стикався (-лась). Дай мені кілька хвилин. Я подумаю, чим тобі допомогти, і повернусь із відповіддю». Сама ж ситуація нехай стане приводом розібратися у новій для вас темі.
З точки зору репутації компанії круто, коли в команді є експерт з вузької чи малої вивченої теми. Таких спеціалістів часто запрошують на профільні конференції, мітапи, просять провести майстер-класи. А це вже великий плюс для бренду компанії (і знову ж таки персонально для фахівця).
Скажімо, як дизайнер з 10-річним досвідом у портфоліо ви маєте десятки зразків веб- і мобільних інтерфейсів. Серед них найбільше для клієнтів з Азії, а там своя специфіка візуальної подачі інформації. Замисліться: можливо, слід зробити це своєю експертною темою та ділитися лайфхаками з тими, хто тільки знайомиться з цим ринком.
Найліпший варіант — взятися за те, з чим пов’язані ваші поточні задачі.
Уміло керуєте проєктами в будь-яких таск-менеджерах? Розказуйте про їхні можливості колегам або знайомте з ними нових учасників команди. Опануйте один чи декілька інструментів — і станьте гуру в їх використанні. Чи, припустимо, ви робите дизайн інтерфейсів для людей з проблемами зору або застосунки для продажу криптовалют. Діліться напрацюваннями з початківцями, які теж цікавляться подібними сферами. Як-то кажуть в IT, знайомте людей із best/bad practices і таким чином навчайте їх.
Паралельно можна стати ментором у питаннях, актуальних для всіх професій. Це особистісний розвиток, мотивація, тайм-менеджмент, комунікація в команді.
Після того, як визначились із напрямом менторства, почніть ділитися досвідом з колегами. Просто поширюйте власну експертизу у спільноті однодумців. У нас в NIX свого часу так утворилися цілі технічні відділи — JavaScript, Python, Golang, Ruby та інші. Все починалося з того, що розробники вивчали нові технології та ділилися одне з одним цікавими, подекуди складними кейсами. Таких ентузіастів ставало дедалі більше. Команди зростали і врешті сформувались окремі IT-департаменти. Навіть сьогодні ці спеціалісти не зупиняються на досягнутому. Вони продовжують навчати новоприбулих Ніксівців і тривалий час залишаються для них наставниками.
В ролі ментора для команди працюйте і з кожним окремо — йдіть за планом персонального розвитку співробітника.
Не спрямовуйте зусилля людини в ту сферу, яка їй не цікава, або не збігається з її обов’язками. Програма менторства повинна матчитись із побажаннями фахівця щодо власного розвитку, з його амбіціями та вміннями. Тільки так він отримає бажаний ефект від вашої допомоги.
Далі разом визначте:
Щоб навчання всередині команди було продуктивним, регулярно проводьте ретроспективу, спільні зустрічі та індивідуальні бесіди. Обговорюйте, що вдалося і що ні, наскільки кожен задоволений результатом, які наступні кроки.
Рідко буває так, що навіть талановитий фахівець першим заявляє керівнику про своє бажання менторити. Хоча для всіх у команді це очевидно здібна людина, в якої є чого повчитися. Зазвичай менторські навички виявляться в особистих розмовах зі спеціалістом. Якщо серед ваших колег є такі особистості, допоможіть їм розгледіти в собі ментора. Скажіть, що він чи вона має достатньо досвіду, щоб надавати експертну оцінку з певних питань. Запропонуйте людині ділитися своїми знаннями з іншими. Наприклад, коли в команду почнуть приходити нові співробітники. Як мінімум, на період онбордингу наставник їм знадобиться. Тож спілкуйтесь із колегами, фіксуйте їх прагнення, відмічайте сильні сторони та підштовхуйте розвивати в собі лідерські якості.
Завжди приємно бачити, коли навчаєш когось і згодом бачиш прогрес людини. Так і працює менторство. Ваші поради справді дієві, коли вони допомагають іншим ставати кращими. А успіхи підопічних мотивують і самому розвиватись.
Менторство — це постійне самонавчання. Що почитати з цієї теми?
Читайте ще: Чому вчитися потрібно впродовж життя? Поради з книги «Початківці» Тома Вандербільта