Якщо ви коли-небудь задумувались про менторство, але не знали, з чого почати — ця стаття для вас. Експерти IT-команди NIX розкажуть про переваги наставництва для досвідчених фахівців та які перші кроки кожен може зробити у ролі ментора. 

Ігор Артюхов, Lead Designer у NIX

Ігор Казубек, PHP Developer & Group Lead у NIX

Переваги менторства для кожного фахівця

Завдяки менторству ви можете зрости не лише софтскільно, а ще й показати іншим і передусім собі, що готові до більшого у кар’єрному плані. І це лише одна з переваг менторства. Також це можливість…

  • Оживити у пам’яті забуті кейси та структурувати знання 

Це така собі ревізія власного досвіду. Перш ніж зрозуміло донести комусь певну тему, варто самостійно виокремити в ній найголовніше. Подумати, яка інформація потребує оновлення, прикладів. Це веде за собою необхідність структурувати всі свої знання з теми. Побічно згадавши про минулі факапи, зможете вберегти підопічного від подібних помилок. Адже той, хто пройшов аналогічний шлях, добре усвідомлює, які труднощі виникають у початківців та як з ними дати раду.

  • Ширше поглянути на свої задачі

Побачивши весь спектр своїх знань і навичок, можна прицільніше обрати напрямок для подальшого професійного зростання. До того ж кожен має свої уподобання в поточних задачах. Погодьтеся, цікавіше поглиблювати знання в тому, чим подобається займатися найбільше. Знання, в яких ви впевнені, сміливо транслюйте колегам. Ті ж таски, над якими ще ламаєте голову, продовжуйте виконувати і тим самим здобувати новий досвід.

  • Покращити комунікацію в команді

Менторство — це мистецтво побудови діалогу. Щоб дати слушну пораду чи повноцінно відповісти на питання, потрібно чітко розуміти запит людини, відчути її проблему. Обов’язково балансуйте між тим, що і кому кажете. Намагайтеся до кожного знайти свій підхід. Ментору важливо мати розвинений емоційний інтелект, емпатію, вміти щиро співпереживати. Вважайте, це психологія на базовому рівні.

  • Побороти в собі «синдром самозванця»

Це психологічний стан, який заважає спеціалісту тверезо оцінити свої вміння і досягнення. Часто людина не здогадується, скільки всього корисного і важливого знає, допоки не починає ділитися з навколишніми своїми напрацюваннями. В ролі ментора можна розкритися по-новому для себе. Це додасть вам впевненості та допоможе побачити реальну цінність ваших навичок.

Не бійтеся ситуації, коли раптом на якесь питання підопічного не зможете відповісти. Скажіть чесно: «За всю свою практику я жодного разу з цим не стикався (-лась). Дай мені кілька хвилин. Я подумаю, чим тобі допомогти, і повернусь із відповіддю». Сама ж ситуація нехай стане приводом розібратися у новій для вас темі.

  • Бути корисним бізнесу, в якому працюєш

З точки зору репутації компанії круто, коли в команді є експерт з вузької чи малої вивченої теми. Таких спеціалістів часто запрошують на профільні конференції, мітапи, просять провести майстер-класи. А це вже великий плюс для бренду компанії (і знову ж таки персонально для фахівця).

Скажімо, як дизайнер з 10-річним досвідом у портфоліо ви маєте десятки зразків веб- і мобільних інтерфейсів. Серед них найбільше для клієнтів з Азії, а там своя специфіка візуальної подачі інформації. Замисліться: можливо, слід зробити це своєю експертною темою та ділитися лайфхаками з тими, хто тільки знайомиться з цим ринком.

Як обрати напрям для менторства?

Найліпший варіант — взятися за те, з чим пов’язані ваші поточні задачі.

Уміло керуєте проєктами в будь-яких таск-менеджерах? Розказуйте про їхні можливості колегам або знайомте з ними нових учасників команди. Опануйте один чи декілька інструментів — і станьте гуру в їх використанні. Чи, припустимо, ви робите дизайн інтерфейсів для людей з проблемами зору або застосунки для продажу криптовалют. Діліться напрацюваннями з початківцями, які теж цікавляться подібними сферами. Як-то кажуть в IT, знайомте людей із best/bad practices і таким чином навчайте їх.

Паралельно можна стати ментором у питаннях, актуальних для всіх професій. Це особистісний розвиток, мотивація, тайм-менеджмент, комунікація в команді. 

З чого почати навчання інших?

Після того, як визначились із напрямом менторства, почніть ділитися досвідом з колегами. Просто поширюйте власну експертизу у спільноті однодумців. У нас в NIX свого часу так утворилися цілі технічні відділи — JavaScript, Python, Golang, Ruby та інші. Все починалося з того, що розробники вивчали нові технології та ділилися одне з одним цікавими, подекуди складними кейсами. Таких ентузіастів ставало дедалі більше. Команди зростали і врешті сформувались окремі IT-департаменти. Навіть сьогодні ці спеціалісти не зупиняються на досягнутому. Вони продовжують навчати новоприбулих Ніксівців і тривалий час залишаються для них наставниками.

В ролі ментора для команди працюйте і з кожним окремо — йдіть за планом персонального розвитку співробітника.

Не спрямовуйте зусилля людини в ту сферу, яка їй не цікава, або не збігається з її обов’язками. Програма менторства повинна матчитись із побажаннями фахівця щодо власного розвитку, з його амбіціями та вміннями. Тільки так він отримає бажаний ефект від вашої допомоги.

Далі разом визначте:

  • Цілі менторства. Які очікування від цього досвіду має кожна сторона?
  • Матрицю скілів. Які навички ви допоможете розвинути в людині?
  • Формат і періодичність звітності. У якому вигляді та як часто перевірятиметься прогрес й оцінюватимуться досягнення підопічного?
  • Специфіку та частоту спілкування. На чому сфокусуєтесь в процесі навчання? Коли та з якими питаннями можна звертатися до вас?

Щоб навчання всередині команди було продуктивним, регулярно проводьте ретроспективу, спільні зустрічі та індивідуальні бесіди. Обговорюйте, що вдалося і що ні, наскільки кожен задоволений результатом, які наступні кроки.

Допоможіть колезі розгледіти в собі ментора

Рідко буває так, що навіть талановитий фахівець першим заявляє керівнику про своє бажання менторити. Хоча для всіх у команді це очевидно здібна людина, в якої є чого повчитися. Зазвичай менторські навички виявляться в особистих розмовах зі спеціалістом. Якщо серед ваших колег є такі особистості, допоможіть їм розгледіти в собі ментора. Скажіть, що він чи вона має достатньо досвіду, щоб надавати експертну оцінку з певних питань. Запропонуйте людині ділитися своїми знаннями з іншими. Наприклад, коли в команду почнуть приходити нові співробітники. Як мінімум, на період онбордингу наставник їм знадобиться. Тож спілкуйтесь із колегами, фіксуйте їх прагнення, відмічайте сильні сторони та підштовхуйте розвивати в собі лідерські якості.

Завжди приємно бачити, коли навчаєш когось і згодом бачиш прогрес людини. Так і працює менторство. Ваші поради справді дієві, коли вони допомагають іншим ставати кращими. А успіхи підопічних мотивують і самому розвиватись.

Менторство — це постійне самонавчання. Що почитати з цієї теми?

Читайте ще: Чому вчитися потрібно впродовж життя? Поради з книги «Початківці» Тома Вандербільта