Про Budni
Наші продукти
Існують діаметрально протилежні думки щодо ролі HR у компанії: від кадровика до стратегічного партнера. Жодна професія не має стільки назв-синонімів та «відгалужень». HR-менеджер, менеджер із персоналу, спеціаліст з управління людськими ресурсами, менеджер з компенсацій, рекрутер, ресечер, хедхантер, спеціаліст із навчання, бізнес-тренер, HR-маркетолог (MarHR), People Partner, HR-Generalist, HRBP (HR Business Partner), Employer Brand Manager, кар’єрний радник (career advisor) – і це не весь перелік. Більшість з них офіційно не представлена в Класифікаторі професій та ДКХП. Кожна компанія на свій розсуд обирає назви посад, визначає функціональні обов’язки, зони відповідальності, soft і hard skills цих фахівців. Через що й виникають непорозуміння.
Основна мета служби управління персоналом – це підтримка роботи бізнесу та створення умов для підтримки функціональності всіх підрозділів. Виходячи з такого формулювання, HR в організації може виконувати роль стратега, архітектора/будівельника системи управління персоналом, консультанта, методиста, новатора, експерта.
Протe досить часто роль HR e компанії зводиться до ролі «поліціянта», основна задача якого – контроль, або до ролі «адвоката перед адміністрацією» чи психолога. В першому випадку – аргумент: потрібно захищати інтереси власника, люди – лише ресурс. У двох інших – аргумент: потрібно любити людей. Хто ж правий? І чому в одних організаціях основною умовою для HR є психологічна освіта, в інших «не розглядати психологів на посаду HR» – є принциповою позицією?
Для чого HR-ам любити людей?
Зазвичай звучать такі відповіді:
Бачимо, що вислів «любити людей» багатогранний, досить складно йому дати конкретне визначення. Через це в багатьох ситуаціях відбувається підміна понять. Як зрозуміти, де саме проявляється «любов до людей», а де маніпулювання почуттями, як із боку працівників, так і з боку HR? У чому саме проявляться ця любов? Зі всім погоджуватися, бути «добреньким», лише заохочувати, ігнорувати конфлікти – це прояв любові чи намагання уникнути неприємних емоцій? Як розцінювати критичні зауваження, високі вимоги до якості роботи? Що важливіше в роботі: «любов до всього людства» чи конкретні дії (в тому числі непопулярні), завдяки яким працівник надалі отримає бажаний результат?
Насамперед треба прописати функціональні обов’язки та сфери відповідальності HR-фахівця саме у певній компанії. Робота буде пов’язана більше з документацією чи спілкуванням, переговорами чи складанням алгоритмів? Наскільки важлива на позиції «любов до людей» і саме в яких діях вона буде проявлятись? Обираємо ті компетенції, які відповідають визначеним поведінковим індикаторам.
Наприклад, у картках Ломінгера ми можемо зустріти soft skills, які по опису можуть відповідати поняттю «любов до людей». Розглянемо декілька з них (нагадаємо, що в цій інтерпретації поведінкові індикатори компетенції описуються по рівнях: некваліфікований, кваліфікований та гіперкваліфікований працівник).
Читайте ще: 6 способів підтримати працівників-батьків: поради Harvard Business Review
Некваліфікований працівник
Кваліфікований працівник
Гіперкваліфікований працівник
Читайте ще: Що насправді означає відповідність корпоративній культурі (cultural fit): поради BBC Worklife
Некваліфікований працівник
Кваліфікований працівник
Гіперкваліфікований працівник
Це лише декілька прикладів компетенцій, за допомогою яких можна описати поняття «любов до людей». У Л. Спенсера та С. Спенсера в книзі «Компетенції на роботі» та в іншій літературі достатньо описів подібних soft skills. Але перед тим, як вибирати компетенції, важливо зрозуміти, яка ціль посади та що в результаті ми хочемо отримати.
HR – це спеціаліст, який вміє працювати з людьми, виявляти їхні потреби, у якого є розуміння, що кожний із працівників – це насамперед особистість, а ресурс – це знання, навички, таланти цих працівників. І завдання HR – цінувати і поважати співробітників, кандидатів, колег, клієнтів. А любить він все людство чи ні – це вже філософське питання і справа суто самого HR, як звичайної людини.
Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM