Пандемія та війна докорінно змінили ринок рекрутингу, але одне залишилося незмінним – потреба у висококваліфікованих спеціалістах є завжди. Досвідчені фахівці продовжують отримувати більше десятка робочих пропозицій – на популярних сайтах пошуку роботи, в LinkedIn чи напряму через рекомендації колег. Як не заплутатися в цьому різноманітті інформації та прийняти правильний офер? 

Наталія Кравченко, Team Lead Recruiter at Boosta, поділилася перевіреною покроковою інструкцією та своєю особистою історією, де все було не так ідеально.

Отож, ви отримали декілька оферів + вас утримують на поточному місці роботи. Як вчинити далі? 

Крок 1. Створіть список, що вам подобається в теперішній роботі, а що – ні

Ще краще – проранжуйте його за пріоритетними, критичними для вас факторами.

Крок 2. Випишіть усі плюси компаній, від яких отримали пропозиції

Зверніть увагу на умови роботи (віддалено, офіс чи змішаний формат), тип компанії, бренд та репутацію. Рекомендую почитати відгуки про роботодавця, пошукати статті на різних ресурсах, написати кільком співробітникам, які працюють в обраних компаніях (бажано поспілкуватися як зі «старожилами», так і новачками). І, звісно ж, не забудьте про перспективи кар’єрного росту, програми розвитку та навчання, фінансову мотивацію. 

Крок 3. Проаналізуйте, наскільки комфортно вам було на всіх етапах співбесід

Якщо вам вдалося поспілкуватися з командою, подумайте, чи готові ви з цими людьми, як-то кажуть, бути і в горі, і в радості. Також зверніть увагу на грамотність написання вакансій та швидкість відповідей від рекрутера. Ці показники можуть бути сигналами недбалості у роботі, складного узгодження процесів чи бюрократії. 

Крок 4. Випишіть усі нюанси, які вас бентежать

Якщо ви розумієте, що це моменти, які можна виправити чи уникнути, скажіть прямо про свої побоювання рекрутерам – можливо, їм вдасться узгодити це або в компанії є позиції, які якраз враховують ваші побажання.

Уточніть у менеджера чи рекрутера, чи можна провести тестовий день на новому місці. У країнах Європи та США це досить популярна опція і рекрутери часто пропонують такий варіант самостійно. У нас же варто дізнатися, чи практикує компанія подібний підхід. У будь-якому випадку нічого соромного тут немає. У вашому зваженому та чіткому рішенні зацікавлені не тільки ви, а й роботодавець, адже йому не вигідно, якщо ви захочете попрощатися з компанією через три місяці. А завдяки тестовому дню ви познайомитеся з командою, проведете час з керівником, виконаєте конкретні завдання, які будуть стояти перед вами на новому робочому місці. Це допоможе вам адекватно оцінити компанію та роботу. 

Крок 5. Після того, як ви склали список усіх переваг та недоліків, оцініть їх балами

Визначте, що для вас максимально важливо, що бажано, а на що взагалі не варто звертати уваги. Далі підсумуйте всі бали та визначте свого фаворита. 

Крок 6. Приймайте офер від компанії, яка відповідає максимальній кількості ваших запитів

Знайте собі ціну – не варто хапатися за першу пропозицію, краще добре обміркуйте своє рішення. В ідеалі, погоджуйтеся працювати лише в тій компанії, де готові залишитися хоча б на рік. І відхиляйте пропозиції компаній, у яких ви сумніваєтеся ще на етапі інтерв’ю та співбесід.

Крок 7. Повідомте поточного роботодавця, якщо вибрали не його

Після того, як ви обрали нову компанію для співпраці та прийняли її офер, обговоріть це з поточним керівником. Чесна розмова – запорука збереження хороших відносин та можливості співпраці в майбутньому. Але до цієї зустрічі краще підготуватися заздалегідь. 

Отож, спершу чітко поясніть свою позицію та аргументи: що для вас критично й чому прийняли рішення йти. Не рекомендую сильно вдаватися в деталі, пліткувати чи обговорювати колег/керівника. Краще наголосити на тому, що необхідно рухатися далі, що ви вигоріли та відчуваєте себе неефективним (якщо це так). Адже немає нічого гіршого, ніж просто «протирати штани» та деградувати. Ще один варіант – назвіть проблемні моменти, виправити які зараз немає можливості (певні процеси тощо). А в кінці акцентуйте увагу на позитивних сторонах співпраці.

Якщо ви готові допомагати порадами колишнім колегам і надалі, обов’язково скажіть про це.

Це точно підвищить лояльність до вас. Але головне – окресліть свої межі: з якими проєктами, як довго і з яким ступенем залучення ви можете допомогти. Також варто прямо обговорити терміни завершення роботи. Зазвичай це 2 тижні. Але, якщо ви займаєте досить критичну чи одну з ключових посад і вам необхідно знайти заміну, буває, що цей термін подовжується до одного місяця. Та все ж не затримуйтеся на старому місці довго, бо це може збентежити рекрутера. Існує одна не дуже позитивна закономірність: чим більше часу кандидат просить на відпрацювання, тим вища ймовірність того, що на нове місце він не вийде. 

Крок 8. Повідомте іншим компаніям, які проводили співбесіди, що надалі ви не зможете проходити відбір чи прийняти їхню пропозицію

Головне правило – не варто витрачати час рекрутерів дарма. Якщо ви на 100% вирішили, що офер компанії приймати не будете, сповістіть про це якнайшвидше. І не хвилюйтеся: цим ви не зіпсуєте враження про себе. Навпаки, ваша відкритість допоможе зекономити час та позбавить хибних очікувань на закриття вакансії саме вами. 

Тут також важливі ввічливість та чесність. Варто сказати, що у вас було кілька оферів і ви обрали для себе найбільш релевантний. Якщо вас попросять назвати пропозиції яких компаній ви розглядали, можете залишити цю інформацію при собі. А ось нішею було б класно поділитися, адже це допоможе рекрутеру в аналітиці ринку. 

Окрім того, якщо рекрутер поцікавиться, можна вказати, які критерії стали для вас ключовими. Зробіть акцент на об’єктивних причинах – галузь, продукт, stack технологій, потенційний relocate за кордон чи оперативний промоушн в позиції після закриття випробувального терміну. А ось фінансові нюанси рекомендую розкривати тільки в тому випадку, якщо ви готові до цього питання й різниця в сумах незначна. Інакше ви ризикуєте потрапити в незручну для себе ситуацію. 

І, звісно ж, варто подякувати рекрутеру та менеджеру за їхній час та приємне спілкування. Не раджу просто зникати з радарів, адже ринок не гумовий, і ви можете зустрітися з цими людьми надалі в рамках цієї чи інших компаній. 

Мій досвід: як я змінила свою роботу з другої спроби

Перейдемо до наступної частини статті – про мій реальний приклад з життя. Усі ми експерти, гарно говоримо, даємо поради, ухвалюємо лише правильні рішення й ніколи не помиляємося. Але є важливе уточнення, що так ідеально все відбувається, зазвичай, лише в нашій уяві. Насправді ж реальне життя вносить свої корективи. 

Одного разу я вирішила змінити роботу та розмістила своє резюме на досить відомому «айтійному» сайті. Впродовж перших кількох днів до мене прилетіло багато пропозицій. Я відібрала найцікавіші та почала проходити співбесіди. Після всіх етапів отримала декілька оферів, один з яких – від Boosta, моєї поточної компанії. Я скористалася своєю покроковою інструкцією і була впевнена, що прийму саме цю пропозицію. Адже мені все подобалося й особливо запам’ятався тестовий день, коли була можливість познайомитися з командою та поринути в реальні робочі таски. Якщо коротко – у мене горіли очі. То що ж могло піти не так? 

Те, що я повідомила про своє рішення роботодавцю, в якого працювала на той момент. Після того почалося найцікавіше – вони вирішили вмовити мене залишитися та запропонували кращі умови.

Зміна робота – це завжди стрес. На той момент я чітко усвідомлювала, що є нюанс, який мене не влаштовував у попередній роботі – офісний формат з чітким графіком. А я ж завжди була налаштована працювати на результат і фанатіла від ремоуту. Мій мозок кипів, коли основна мета більшості співробітників полягала в тому, щоб вчасно добігти до дверей та провести карткою, а після того – можна ще кілька годин задумливо гуляти офісом та неспішно пити каву.

При тому, що в компанії було багато інших переваг. Основна з них – це керівник, який завжди йшов назустріч, допомагав у вирішенні усіх проблем. 

Отож, у мене був один критичний момент з графіком та офісом, але компанія та керівник були класними. Я розуміла, що мені некомфортно, та, зрештою, вирішила залишитися, щоб не розчаровувати свого менеджера. Спойлер – це була погана ідея. 

Пройшло кілька тижнів, адреналін зник і я повернулася до відправної точки. Мені було некомфортно. Але розпочинати пошуки роботи знову та говорити про це з керівником мені не дозволила совість, та й соромно якось було. Так я промучилась ще кілька місяців, а потім нарешті прислухалася до себе, поговорила з керівництвом та звільнилася. На щастя, все пройшло спокійно, без конфлікту та негативу. Я і далі продовжую рекомендувати цю компанію своїм знайомим. 

Пам’ятайте: робота не повинна перетворюватись на муки, очі повинні горіти цікавістю. В іншому випадку, користь від такої праці – мінімальна. Моя історія має щасливий фінал: я написала в компанію, офер якої відхилила, й мені дали шанс. Тепер я вже понад рік у команді й не жалкую ні про що. Головне – вчасно зрозуміти себе, свої бажання та не проґавити саме ту вакансію. Вірю, що для кожного спеціаліста на планеті підготовлений свій особливий офер. Варто лише знайти його.

Читайте ще: Як зберігати таланти в умовах війни: досвід Universal Bank