Під час онлайн-зустрічі “UHR: Аграрна галузь під час війни”, яку організувала robota.ua, HRD Кернел, Agroprosperis Group та Тімак Агро Україна обговорювали, як воєнні дії на території України позначилася на галузі та співробітниках, які виклики наразі є в агросфері та як їх вирішити.

Ділимось основними тезами виступу Оксани Загляди, HRD Тімак Агро Україна, тренерки та фасилітаторки з понад 10-річним досвідом

Ситуація на ринку добрив України

  • 12 березня 2022 року Україна запровадила заборону на експорт добрив, щоб забезпечити ринковий баланс під час війни. Майже 45% українського експорту азотних добрив у 2021 році припадало на ЄС. 
  • Потужності українських виробників дають змогу повністю забезпечити потреби внутрішнього ринку азотних добрив. Але зараз GMK Center передбачає, що більшість із них вже зупинене через небезпеку воєнних дій і проблеми з постачанням сировини. 
  • У 2021 році в Україну імпортовано 1,9 млн т. комплексних добрив. Найбільшим джерелом імпорту комплексних добрив була республіка білорусь (617 тис. т., що є 32,1% загального обсягу імпорту). Таким чином, Україні потрібно знайти альтернативні джерела постачання для заміщення імпорту з цієї країни. 

Аграрний сектор України зазнав нищівного впливу через військові дії в період весняної посівної кампанії

Ситуація на ринку мінеральних добрив України

  • Подорожчання мінеральних добрив більш ніж на 163% у порівнянні з аналогічним сезоном. Однією з основних причин є значне підвищення ціни на блакитне паливо. 
  • Неспроможність аграріїв продати свою продукцію через часткове ембарго та ліцензування, блокування портів
  • Логістичні проблеми на території України. 
  • Неплатоспроможність фермерів.
  • Тимчасова окупація територій, активні бойові дії, мінування полів та їх значне забруднення, що веде до зменшення посівних площ орієнтовно від 20 до 30% (за висновками Мінагро).
  • Неготовність фермерів до інвестування через політичну невизначеність та страх мародерства. 

Яких трансформацій зазнала компанія в поточній реальності

  • Організаційна структура та штат компанії не зазнали змін. 
  • Змінився формат роботи через неможливість виїзду на маршрути комерційної команди. 
  • Перейшли на 100% віддалений формат роботи підтримувальних підрозділів.
  • Відбулося внутрішнє переміщення команди з подальшим залученням до роботи в інших регіонах. Ми допомагали працівникам з переміщенням, адже це впливає на їхню можливість працювати. За кожним працівником комерційної команди закріплені конкретні райони, господарства, території, на яких вони працюють. Тому у випадку переміщення до іншої області такому працівнику потрібно значно змінювати свій формат роботи і шукати шляхи для спілкування з тими клієнтами, які залишилися на його/її території.
  • Перевели частину команди у режим “простою”. Водночас не зменшували дохід такому працівнику.

Фокус уваги компанії

Головна цінність компанії — люди, їх життя, здоров’я та добробут. Усі процеси компанії були переорієнтовані, виходячи з важливості безпеки працівників та їх сімей.

Вектори допомоги:

  • Допомога із переміщенням працівників та/або їх родин (в межах країни та за кордон).
  • Матеріальне забезпечення.
  • Гуманітарна допомога працівникам.
  • Медична допомога.
  • Допомога працівникам, залученим до лав ЗСУ.
  • Психологічна допомога команді.
  • Розвиток культури взаємодопомоги та підтримки в межах команди.

Дії компанії для підтримки команди

До початку війни:

  • Проводили інструктажі з правил поведінки у разі кризової ситуації.
  • Розробляли варіанти дій для працівників у різних регіонах України.
  • Шукали шляхи для переміщення працівників.
  • Додатково допомагали працівникам у регіонах з високим ступенем ризику.
  • Готували працівників офісу до переходу на повністю дистанційний формат роботи.

Перші дні війни

  • Виплатили зарплату працівникам до кінця травня включно у повному обсязі.
  • Виплатили річний бонус за 2021 рік (плановий період виплати кінець лютого).
  • Постійно комунікували з командою.

Протягом воєнного часу

  1. Дотримуємося мотиваційної політики компанії:
  • Виплачуємо оклади у повному обсязі (навіть у режимі “простою”).
  • Проводимо додаткові виплати (комісії, бонуси тощо).
  • Проводимо планові підвищення заробітної плати).

Лише деякі додаткові бенефіти були відстрочені у часі (наприклад, компенсація вартості вивчення іноземної мови).

  1. Організовуємо гуманітарну допомогу членам команди та їх родинам.
  2. Постійно проводимо моніторинг команди (місце перебування та рівень небезпеки).
  3. Залучаємо закордонних колег до допомоги команді та ЗСУ.
  4. Бронюємо військовозобов’язаних на час проведення весняно-польових робіт.
  5. Залучаємо зовнішніх провайдерів для психологічного консультування.
  6. Постійно підтримуємо внутрішнє переміщення колег із подальшим залученням до роботи у нових регіонах (пошук помешкань, компенсація витрат на проживання).
  7. Забезпечуємо амуніцією працівників, залучених до лав ЗСУ (силами команди).
  8. Видали дозвіл на використання службових автомобілів для евакуації у разі потреби працівників.
  9. Перезапустили бізнес із врахуванням умов воєнного стану.

Внутрішні комунікації

  1. Зберегли регулярні онлайн-зустрічі команди:
  • щомісячні зустрічі із СЕО та дивізійними керівниками;
  • щотижневі наради підрозділів.
  1. Створили регулярні зустрічі, під час яких працівники, за бажанням, можуть поспілкуватися та обмінюватися новинами.
  2. Проводимо тематичні зустрічі (менеджмент команди під час війни, інформація від профільних підрозділів тощо).
  3. Спілкуємося у чатах підрозділів (колеги обмінюються інформацією, емоціями, новинами, діляться досвідом волонтерства, як допомагають ЗСУ).
  4. Змінили формати щотижневих новин для команди. Наразі інформуємо працівників про доступні джерела навчання, корисні програми, безкоштовні опції для українців, які вони можуть використовувати у воєнний час.

Подальші виклики аграрної галузі

  1. Подальше зниження платоспроможності фермерів.
  2. Відсутність шляхів для експорту агропродукції.
  3. Зменшення посівних площ та врожаїв, складнощі зі збором врожаю.
  4. Матеріальні втрати фермерів через воєнні дії.
  5. Зменшення норм внесення добрив або повна відмова від їх використання.

Подальші кроки в умовах війни

  1. Адаптація бізнес-моделі до умов воєнного стану.
  2. Допомога менеджерам у налагодженні ефективної роботи команди.
  3. Подальша психологічна підтримка команди та членів їх родин.
  4. Підтримка клієнтів та партнерів.
  5. Збереження наявної системи мотивації працівників.
  6. Подальша адаптація та удосконалення внутрішніх процесів компанії під умови воєнного стану.

Подивитися запис онлайн-зустрічі з часовими мітками для кожного спікера можна за посиланням. 

Підписуйтесь на канал robota.ua в Youtube. Коментуйте, поширюйте відео у соцмережах, ставте вподобайки та тисніть на “дзвіночок”, щоб отримувати сповіщення про нові випуски