Тема релокації команд у нові міста та країни стала актуальною для багатьох компаній – в межах стратегії розвитку або через війну, як захід турботи про безпеку людей. Якою б не була причина, це завжди завдання «з зірочкою» – адже треба врахувати безліч факторів: організаційних, фінансових, психологічних. Як обрати локацію для переїзду та підтримати співробітників? Досвідом ділиться Каріне Папікян, HRD Parimatch Ukraine.

Як компанії визначитися з містом/країною релокації?

Звичайно, насамперед слід звертати увагу на потреби й інтереси бізнесу та команди.

Наприклад, коли ми визначали міста та країни, де будемо відкривати нові офіси, зважали на ринкові та податкові умови. Тому відкрили свої локації в Бухаресті (Румунія) та в Ужгороді, а ще до війни – на Кіпрі. Попри складні часи та невизначеність ми прагнемо розвиватись та виходити на нові ринки. Для нас це важливий крок у стратегії присутності бренду Parimatch у Європі. 

Також важливим фактором для нас є необхідність зосереджувати команду в якійсь одній локації.

Ми вже звикли продуктивно працювати онлайн та з різних локацій під час локдаунів і стали взаємодіяти в такому форматі ще більше через війну. Проте зрозуміли, як важливо зберігати зв’язки та бути ближче одне до одного. Людям потрібні люди. А для цього потрібно більше можливостей спілкуватися між собою особисто в офлайн-форматі. Навіть якщо це окремі невеликі осередки в різних містах та країнах. Ми пропонуємо такі опції й в межах Києва – крім основного офісу, є кілька локацій у різних районах та під містом, щоб усім було легко дістатися до роботи. Також у нас є коворкінг та два будинки в Ужгороді – туди релокувалося близько 50 людей, люди переїжджали навіть цілими командами.   

Аргументом на користь релокації в Румунію став і порівняльний аналіз умов проживання в різних країнах. Порівняно з іншими європейськими державами – наприклад, Чехією чи Німеччиною, тут є більше можливостей забезпечити кращий рівень життя (з огляду на податки, оренду житла, ціни тощо). У новий офіс Parimatch у Румунії з’їхалися насамперед колеги, які через війну евакуювалися в різні країни Європи. А також частина працівників, які лишилися в Україні, загалом – 35 людей. Окрім цього ми вже зібрали невелику локальну румунську команду. 

Як підтримати працівників, які релокуються?  

Релокація – це непросте рішення, тому команда має відчувати підтримку компанії на всіх етапах. Тому ми запросили релокейшн-фахівчиню, яка супроводжує колег з усіх питань – пошуку перевізника, домашніх улюбленців, документів, маршрутів тощо. Також ми зібрали різноманітну довідкову інформацію про країну й досвід інших роботодавців, прописали процеси й створили зручні гайди. Щоб допомогти знайти житло, ми залучали україномовних та англомовних рієлторів. 

Компанія пропонує колегам контракти від 3 місяців з можливістю пролонгації до 2 років, в них прописані всі умови релокації, деталі узгоджуються з кожним індивідуально і залежать від складу сім’ї та строку релокації. 

Деякі співробітники, щоб прийняти зважене рішення приїжджали на «промотури» – кілька днів у Румунії й тобі відразу зрозуміло, чи це твоя країна. Тепер ми взяли цей кейс собі в практику і будемо робити це як один з етапів роботи з командою.  

Щодо фінансової підтримки, працівники отримують релокаційні виплати – це дозволяє після переїзду орендувати житло; є додаткові виплати для колег із дітьми (наприклад, на освіту чи послуги няні). Також передбачені програми медичного страхування в новій країні.  

Важливий момент – культурна адаптація. Будь-яке суспільство, навіть коли йдеться про сусідні країни, має свою специфіку, і коли розумієш її – інтегруватися й побудувати нові соціальні зв’язки простіше. Так ми прийшли до ідеї проводити тренінги на тему Cultural Intelligence (культурна компетентність).

Ми дбаємо про те, щоб зберігати зв’язок між усіма командами, які працюють розподілено. Компанія швидко росте і нині налічує понад 260 людей – тому потрібна постійна комунікація. Ми регулярно проводимо all-hands meetings онлайн – запрошуємо всіх колег, а також ведучих і перекладачів. Крім основних питань щодо планів і результатів бізнесу, команди обмінюються своїм цікавим досвідом – наприклад, як працюють в Бухаресті чи живуть разом із колегами в одному великому домі в Ужгороді. Ще ми часто зустрічаємося на «віртуальну ранкову каву» – неформальне спілкування дуже допомагає зберігати відчуття команди навіть на відстані.  

Як зрозуміти, чи готовий співробітник до релокації?

Безперечно, не всім просто зважитися на переїзд. Зібрати валізи й оформити документи може кожний. Але психологічно легше людям, у яких розвинена гнучкість, готовність до змін та прийняття нового – досвіду в життя, людей в оточення тощо. Якщо ти відкритий та хочеш побачити якнайбільше країн, культур, мов, то релокація – це не проблема, а перевага. Також дуже допомагає володіння англійською – простіше розв’язувати побутові питання. В нашій команді він здебільшого високий, тому проблем із цим не виникає, але якщо потрібна допомога – HR-команда й керівники завжди на зв’язку. 

Релокація – це тимчасове рішення чи початок нового етапу розвитку?

Більшість релокованих працівників Parimatch, попри успішну адаптацію, тужать за домом та планують після перемоги України повернутися. Є й ті, яким так сподобалося жити в новій країні, що вони хотіли б залишитися. 

Водночас планувати всім – і бізнесу, і працівникам, краще гнучко.

Ми готові до різних рішень. Ба більше – наші інтереси в будь-якому випадку зійдуться.

Адже ми продовжимо розвивати бізнес і в Україні, і на інших ринках – і в кожній локації нам потрібні таланти. Ми продовжуємо найм в Україні й маємо відкриті вакансії в офісах за кордоном, куди готові запрошувати українських фахівців і кандидатів, які нині перебувають в Європі. Залежно від вакансії – з релокацією чи віддалено, адже загалом ми як компанія – за гнучкість, мобільність і віримо в гібридний формат роботи. Тож будемо обговорювати кожний кейс окремо і вибирати найліпший варіант, як саме продовжити співпрацю.   

Яку цінність релокація дає працівникам та бізнесу?

Звичайно, всі люди мають особисті обставини, на які мають зважати. Ми забезпечили команду всім, що необхідно для роботи в Україні в поточних умовах – зв’язком Starlink, локаціями з генераторами, девайсами для віддаленої роботи тощо. І комусь важливо лишитися вдома попри складнощі. А хтось працює продуктивніше, коли безпекова ситуація краща – легше зібратися як фізично, так і ментально. В нашій команді є приклади працівників, які вийшли на роботу вже під час війни та блекаутів – і їхні показники результативності «злетіли» саме після переїзду, тому вони успішно пройшли онбординг. 

Коли компанія є людиноцентричною, має цю цінність і виражає її в конкретних діях – вона дбає про працівників системно: про фінансову стабільність, безпеку, добробут, комфорт. Тобто забезпечує всебічну підтримку, не тільки команди – а й близьких людей працівників. Особливо в складні часи, сповнені тривогою. Таке ставлення «конвертується» у вдячність за підтримку та продуктивність. Ми бачимо це і за фідбеком під час опитувань, і за показниками результативності. Наш бренд – про швидкість, енергію, драйв, ми багато і плідно працюємо, а тому – швидко зростаємо, навіть в турбулентний період. Це можливо тільки в такому форматі – коли є двосторонній обмін і партнерські відносини між бізнесом та людьми. 

Читайте ще: Підтримка українців за кордоном та локальне лідерство: як Parimatch Tech розвиває міжнародні офіси