Юрій Козій,
експерт зі стратегічних трансформацій бізнесу,
керуючий партнер agiledrive

Стратегічна сесія – популярний формат планування, але підходить він не всім. Не кожній компанії з тих, які щороку потрапляють під хвилю стратегування, вдається вийти із зустрічі з результатом. Чому так відбувається? Перш ніж фантазувати про глобальні цілі, подумайте, чи готові ви до них.

1. Ви не готові до стратсесії, якщо керівник вкотре її переносить

Компанія – це віддзеркалення особистості її власника. Його думок, переконань і способів побудови відносин. Очевидно, що людина, яка не може спланувати свій час у межах одного тижня, найімовірніше, зайнята гасінням пожеж, і поки не здатна будувати довгострокові плани для свого бізнесу. І командна сесія навряд допоможе розв’язати цю проблему. Максимум – розставити пріоритети в короткостроковій перспективі.

Я мав досвід роботи з таким лідером, власником бізнесу. Наша зустріч-знайомство переносилась, скасовувалась, планувалась знову… Зрештою, після кількох переносів, ми з’ясували запит і таки провели стратсесію. Однак через місяць після її проведення виявилось, що власник бізнесу саботує прийняті домовленості. І попри те, що сесія внесла свою лепту у розвиток лідерської команди, вона не виконала свою первинну місію – «тактичне річне планування».

Що робити?

Варто почати з індивідуальних зустрічей фасилітатора з керівником. Існує безліч причин, чому він може уникати стратсесії. Брак часу – лише одна з них. Можливо, його стримують побоювання, які він не здатен висловити перед колективом. Віч-на-віч власник більш охоче говоритиме про проблеми.

2. Ви не готові до стратсесії, якщо у лідера ніколи не було тривалих зустрічей із командою

Вірте чи ні, дефіцит якісного спілкування є великою проблемою для багатьох компаній. На нещодавній сесії я зрозумів, наскільки цінним для працівників є час, який вони проводять разом із лідером у безпечній атмосфері. Кількагодинна зустріч була як оазис у пустелі в плані комунікації. Люди потребували живих розмов, яких власник уникав. Через це команда жила у постійних здогадках, кожен фантазував щось своє. Як наслідок – усе рухалось дуже повільно і не в тому напрямку. Цілі не досягались, питання наростали.

Що робити?

Перш ніж влаштовувати сесію на 2-3 дні, спробуйте провести таку, що буде принаймні вдвічі довша за найтриваліший мітинг команди із лідером. Плануйте на коротший термін. За умови якісної фасилітації місячний план можна обговорити за 2-3 години. На квартальний піде щонайменше півдня фасилітованої зустрічі. На піврічний – день, на річний – два дні. Не намагайтесь втиснути кількаденну сесію в 4 години, такий спринт не доведе до фінішу.

3. Ви не готові говорити про стратегію, якщо не пройшли попередні етапи зрілості

Я не випадково кажу саме про стратегію. З моменту створення і до піку свого розвитку, кожна компанія має пройти певні етапи: сформувати візію, провалідувати бізнес-модель, налаштувати робочі процеси. Якщо розкласти їх на рівні та розподілити за пріоритетами, стратегія не буде першочерговим завданням у списку.

Якщо ваші процеси не здатні підтримати реалізацію стратегії, можливо, варто сфокусуватись на них?

Що робити?

Перш ніж переходити до стратегії та обговорення планів на рік чи декілька, почніть з меншого. Помрійте не на рік, а на місяць. Займіться розв’язанням першочергових питань та заплануйте активності. Кожному напряму – фінансам, продажу, маркетингу – приділіть 10-15 хвилин. Якщо цілі на місяць досягнуті на 60-70%, підіймайте планку – плануйте квартал.

Якщо ви будете плануватись одразу на рік чи два, не пройшовши попередні етапи, нічого не буде реалізовано до кінця. Ви просто до цього не готові. А стратегія без реалізації – це галюцинації.

4. Ви не готові до стратсесії, якщо є сильний конфлікт кількох стейкхолдерів

Всі конфлікти, які є в команді, проявлять себе на сесії. З часом розбіжності перетворюються на відверту ворожнечу або прихований конфлікт, які видають мова тіла або тон голосу. Це заважає не просто під час планування чи прийняття важливих рішень, але й під час побудови командної роботи загалом. Як наслідок, дводенна сесія може не досягти своїх цілей.

Що робити?

Перш за все потрібно вирішити конфлікт до того рівня, коли всі учасники розмови будуть відчувати психологічну безпеку, перебуваючи в одній кімнаті, і сутичка не стане блокатором для конструктивних дискусій.

Запросіть фасилітатора для проведення зустрічей, на яких будуть лише учасники конфлікту, щоб відверто поговорити про наболіле. Деякі люди намагаються уникати подібних розмов. Але відмова від них не означає, що конфлікту немає. Проблеми проявлять себе пізніше, і це може завдати ще більшої шкоди.

5. Ви не готові до стратсесії, якщо керівник найвищого рангу, присутній на зустрічі, не хоче залучатись до її підготовки

Я пам’ятаю проєкт, який вів кілька років тому – фасилітація квартального планування регіональних відділень у центральному офісі. Ми детально пропрацювали план сесії із СЕО бізнесу – здавалося, все мало б бути ідеально. Якби не одне але. Скориставшись можливістю побачити команду в одному місці, власник компанії вирішив дати всім зворотній зв’язок. Добре спланована сесія перетворилась на раптове звітування, до якого ніхто не був готовий.

Стратегічна сесія – це не місце для з’ясування стосунків. Аналіз попереднього року повинен допомагати команді рухатися вперед, а не збивати з пантелику. Моя помилка була у тому, що я не знав про візит власника. Свої плани щодо стратсесії я обговорював з топ-менеджерами, яких вважав найвищою інстанцією.

Що робити?

Однією з головних ознак хорошого керівника є його активність. Варто не лише бути в курсі деталей стратсесії, але і відігравати активну роль у її плануванні. Підготовка до зустрічі вашим фасилітатором починається вже тоді, коли ви озвучили йому свій запит. Постійна комунікація з консультантом дасть більш чітке уявлення про те, чому вам потрібна стретсесія і як досягти цілей, які ви поставили на цю зустріч.

Безумовно, є низка інших причин, чому стратегічне планування не отримує успішної реалізації. Але тепер ви знаєте, що робити, якщо впізнали себе в одному з цих пунктів. Стратегічна сесія – важливий етап у житті кожної компанії, та всьому свій час. Можливо, для вас він ще не настав.