Європейська Бізнес Асоціація в партнерстві з Тетяною Пашкіною, експерткою з аналітики ринку праці, провели дослідження ринку праці. Метою якого було визначити основні тенденції під час воєнного стану, зміни щодо персоналу, заплановані зміни в контексті підвищення/скорочення зарплат на 2023 рік, ефективність в умовах воєнного стану тощо. 

До вашої уваги результати дослідження. Цільові групи в дослідженні розподілені на HR-ів та інших працівників, аби зрозуміти, чи відрізняються результати.

Так, серед змін щодо персоналу, які відбулись у 2022 році, HR-фахівці відмітили основні:

  • 50% респондентів повідомили про підвищення рівня зарплати;
  • 39% проінформували про замороження бюджетів на розвиток, навчання та утримання персоналу;
  • 26% опитаних повідомили про збільшення функціоналу та найм нових працівників;
  • 21% повідомили про скорочення персоналу;
  • 11% проінформували про замороження бонусів та преміальних виплат;
  • 7% повідомили про зменшення рівня зарплати.

Представники інших сфер діяльності також констатували, що в їхніх компаніях відбулось підвищення рівня заробітної плати (37%) та замороження бюджетів на розвиток, навчання та утримання персоналу (43%). 34% респондентів написали, що в їхніх компаніях відбулось скорочення персоналу, але 32% респондентів повідомили, що в компаніях збільшився функціонал та відбувся найм нових працівників. Майже 20% опитаних вказали на замороження бонусів та премій і лише 6% зазначили зменшення зарплат, як основну зміну в компанії.

Допомога працівникам у 2022 році

Більшість опитаних зазначили (HR та інших сфер), що їхня компанія так чи інакше допомагала працівникам у 2022 році. Так, представники HR-сфери підтвердили, що компанія в повному обсязі виплачувала заробітну плату (таких 89% респондентів), виплачувала бонуси та премії (78%) та забезпечувала психологічну підтримку працівників (65%). Також компанія оплачувала працівникам проживання в іншому місті/країні (39% опитаних зазначили про це), компенсувала частину витрат на оренду житла (38%), організовувала освітні курси та програми. Серед іншої допомоги було відмічено, що компанія сплачувала податки працівників, які проживають за кордоном та відкрила працівникам міжнародні програми медичного страхування.

Працівники з інших сфер мали схожі відповіді. Наприклад, 94% респондентів зазначили, що компанія виплачувала зарплату в повному обсязі, 74% – виплачувала бонуси та премії, 42% – оплачувала проживання в іншому місті, 36% – компенсувала частину витрат на оренду житла тощо.

Позитивні зміни, які відбулись в компаніях у 2022 році

Представники HR та інших сфер діяльності повідомили про позитивні зміни:

  • покращення та посилення корпоративної культури та збільшення рівня eNPS;
  • покращення рівня внутрішньої комунікації;
  • збільшення рівня турботи про працівників;
  • підвищення стійкості та гнучкості бізнесу;
  • відкриття підрозділів у західних областях України та масштабування бізнесу за кордон;
  • перехід працівників на українську мову;
  • команди ще більше об’єдналися та згуртувалися;
  • зростання рівня залученості;
  • збільшення експорту послуг;
  • оптимізація робочих процесів;
  • створення нових напрямків діяльності;
  • перехід від підпорядкування росії до підпорядкування Європейському регіону та/або повне виведення бізнесу з рф;
  • деякі компанії заснували фонд для підтримки працівників, які потребують фінансової допомоги (втрата, руйнація житла, травмування). 

Які зміни в контексті роботи з персоналом заплановані бізнесом на 2023 рік

HR-учасники дослідження відмітили, що в компаніях заплановані такі зміни у 2023 році:

  • збільшення рівня заробітної плати;
  • вихід на інші ринки та пошук нових партнерів;
  • збільшення бюджетів на навчання та розвиток;
  • збільшення кількості працівників;
  • перерозподіл функції працівників у бік мультифункціональності зі зниженням кількості необхідних спеціалістів.

Працівники за кордоном

44% респондентів, які працюють у сфері HR, повідомили, що кількість працівників, які наразі працюють та проживають за кордоном, не перевищує 5%; 15% зазначили про кількість від 5 до 10%; 14% вказали на цифру 10-15%; 19% повідомили, що ця цифра понад 15%. Також важливо відмітити, що 15% респондентів написали, що всі працівники компанії наразі проживають та працюють в Україні.

Щодо відповідей працівників інших сфер: 27% опитаних зазначили, що кількість працівників, які наразі працюють та проживають за кордоном, не перевищує 5%; ще 27% вказали на цифру від 5 до 10%; 13% говорять про цифру від 10 до 15%; 17% вказують на цифру понад 15%. Водночас 22% опитаних зазначили, що всі працівники компанії працюють в Україні.

Серед популярних країн, де проживають працівники компаній, було названо такі: Польща, Німеччина, Хорватія, Чехія, Румунія, Великобританія, Іспанія, Нідерланди, Словенія, Австрія, Норвегія, Бельгія, США, Швейцарія.

Плани щодо відкриття нових вакансій, чисельності штату, підвищення рівня заробітної плати

Понад 75% учасників написали, що в їхніх компаніях не планується скорочення персоналу. У тих організаціях, де можливо відбудеться скорочення персоналу, відсоток скорочень варіюється від 5 до 10%.

Важливо зазначити, що 33% HR-спеціалістів відмітили, що в їхніх компаніях планується збільшення рівня заробітної плати на 15-20% (58% вказали на підвищення від 5 до 15%).

Ефективність, зміна роботи та нові навички

Організатори дослідження також поцікавилися, як працівники оцінюють ефективність та рівень працездатності в умовах воєнного стану. Так, 37% HR-спеціалістів відмітили, що рівень їхньої ефективності не змінився в умовах воєнного стану і 16% вважають, що почали працювати краще. Проте, 27% зазначили, що перебувають у стані вигорання та 4% відповіли, що почали працювати гірше.

Цікаво відмітити, що представники інших сфер діяльності мають дещо інші результати: 24% відмітили, що рівень їхньої ефективності не змінився в умовах воєнного стану, 31% зазначили, що почали працювати краще, але водночас такий самий відсоток спеціалістів вказали, що знаходяться у стані вигорання, і 8% спеціалістів почали працювати гірше. 

Проте, 73% представників HR-сфери та 65% представників інших сфер діяльності не планують змінювати роботу на даному етапі. 

Серед здобутих навичок у 2022 році (які будуть потрібні у 2023-2024) представники HR-сфери акцентували на таких: кризовий менеджмент та управління змінами, стресостійкість та антикрихкість, гнучкість та адаптивність, вміння працювати дистанційно, згуртованість, вміння радіти кожному дню, емоційний інтелект, швидке прийняття рішень, вміння працювати в умовах невизначеності, критичне мислення, вміння швидко навчатися та вміння допомагати тим, хто поряд (перша медична і психологічна допомога), креативність, психологічна стійкість, командна робота, наполегливість, співпраця з колегами чи партнерами, готовність перенавчатися, цілеспрямованість, сміливість, вміння брати на себе відповідальність, проактивність, тайм-менеджмент, толерантність, крос-культурна комунікація, фокус на глобалізацію, відновлення внутрішнього ресурсу.

Представники інших сфер діяльності додатково акцентували на вмінні виживати в умовах війни, байдужості та нейтральності, мультизадачності та відповідальному лідерстві.

Довідка

Дослідження тривало у період з 8 по 19 лютого 2023 року, воно було анонімним. В дослідженні взяв участь 121 спеціаліст: 70 фахівців з управління персоналом (46% – керівники департаменту, 26% – менеджери середньої ланки, 24% – топ-менеджмент, 4% – молодший персонал) та 51 фахівець з іншої сфери (35% – менеджери середньої ланки, 34% – топ-менеджмент, 27% – керівники департаменту, 4% – молодший персонал).

Понад 60% учасників даного дослідження представлять міжнародний бізнес. 47% компаній є представниками великого бізнесу, 45% – середнього бізнесу, 8% – малого.

Найбільша кількість учасників дослідження представляють фармацевтичний сектор, спеціалізовані консультаційні послуги (юридичні, аудиторські, маркетингові, рекрутингові тощо), виробництво продуктів харчування, виробництво товарів масового вжитку нехарчового призначення, гуртова/роздрібна торгівля та фінансові послуги (страхові, банківські, цінні папери).

Читайте ще: Які нефінансові заохочення можуть підвищити лояльність співробітника та покращити його мотивацію?