Сьогодні є багато поглядів на те, що таке лідерство, яким має бути лідер, що йому потрібно робити і чого не робити. І кожен може вибрати ту концепцію, яка найбільше пасує саме йому. Виходячи з персональних цінностей, принципів та життєвих установок.

Недавно я натрапила на інфографіку Танмей Вора (Tanmay Vora), експерта з навчання та лідерства, який запропонував таку візуалізацію 9 ролей видатного лідерства (у перекладі тренінгової  компанії ROK: River Of Knowledge).

Від архітектора до мислителя: 9 ролей лідерства

Давайте спробуємо розібратись, як кожна з них може проявлятись у реальному житті. Якщо ж хтось із читачів захоче приміряти ці ролі на себе, до вашої уваги запитання, які допоможуть у цьому.

1. Архітектор

Лідеру важливо мати цілісне далекоглядне, амбітне і водночас реалістичне бачення майбутнього своєї  команди. Він має вміти чітко і доступно донести його до кожного члена команди таким чином, щоб кожен відчув себе частиною цього майбутнього. У цьому допомагають сучасні методи групової роботи: групові брейнстормінги, групові фасилітації. Зокрема, ТоР методика (Technology of Participation) дозволяє залучити до процесу напрацювання бачення, цінностей та стратегічного планування кожного учасника на всі 100%.

Фундаментом побудови дієвого і близького всій команді бачення є цінності і розуміння, для чого організація існує і діє. Критично важливим є те, чи декларовані цінності та місія відповідають реальним діям того самого лідера.

Кілька запитань для роздумів:

  • Чи є у вас особисто відповідь на запитання «Чому ви робите те, що робите?»
  • Чи знає кожна людина у вашій команді, для чого ви зібрались разом і робите те, що робите? Якщо їх запитати, як ви думаєте, що вони скажуть?
  • Якими принципами ви керуєтесь у своєму житті? Що є вашими життєвими цінностями?
  • Яким принципами і цінностями керуються люди у вашій команді? Чи ваші цінності та принципи співпадають? Якщо запитати про це ваших людей, якими будуть їх відповіді?
  • Чи маєте ви чітке бачення того, як ви бачите свою організацію чи команду через 3-5-10 років?
  • Якщо запитати у вашої команди про їхнє бачення результатів через 3-5-10 років, що вони будуть розповідати?
  • Коли востаннє ви обговорювали із вашою командою місію, цінності, бачення розвитку та руху вперед?

2. Планувальник

Навички довго- та короткострокового планування дозволять лідеру разом із командою скласти дорожню карту втілення місії та бачення. Наявність стратегічного плану дій і щоденних цілей стимулюють до сфокусованих та ефективних дій щодня. Якщо є бачення, чого лідер прагне досягнути разом із командою, однак немає чіткого плану дій, то команда може «заблукати» і прийти не до того результату, або застрягне у бездіяльності чи неефективній роботі. Як результат, втрата віри у лідера та його бачення, демотивація.

Кілька запитань для роздумів:

  • Чи є у вас стратегічний план дій?
  • Чи знають про нього ваші люди? Що саме вони знають?
  • Чи практикуєте ви щоденне планування для себе особисто і для вашої команди?
  • Наскільки заплановані завдання на щодень дозволяють вам просуватись до ваших стратегічних цілей? Як вони просувають вашу команду до втілення бачення?

3. Реалізатор

Лідер має бути сфокусованим на тому, щоб те, що має бути зроблено для досягнення цілі, було зроблено. Високий рівень виконання є запорукою досягнення цілі та втілення бачення у реальне життя. Не можна зупинятись на формулюванні бачення і чекати, що команда сама все зробить, надмірно довірятись самоконтролю та відповідальності інших. Здорова кількість контролю з боку лідера додає команді впевненості в тому, що вона робить справді потрібну справу, і що команда не залишена напризволяще. Також важливо, щоб лідер мав чіткі критерії оцінки результатів, ставив перед командою SMART-цілі і давав своєчасний зворотний зв’язок про стан виконання, щоб люди могли корегувати свої дії. При потребі лідер втручається і корегує роботу своїх людей.

Контрольні питання для вас:

  • Яким чином ви забезпечуєте 100% виконання планів?
  • Наскільки ваші люди сфокусовані на діяльності, яка скерована на втілення стратегічних цілей?
  • Яким чином ваша команда дізнається про те, наскільки їй вдається досягати очікуваних результатів та рухатись у потрібному напрямку?
  • Наскільки ви задоволені рівнем досягнення цілей на даний момент? Що вам потрібно зробити, щоб стан справ був кращим?

4. Вчитель

Хороший лідер є наставником і ментором для своїх людей. Він навчає людей кожної миті: власним прикладом, ставлячи складні, однак досяжні, цілі, порадами, виступаючи у ролі коуча для своїх людей. Лідеру важливо формувати у команді культуру самонавчання через обмін знаннями, кращими практиками і досвідом між членами команди, проведення ретроспектив після проектів тощо. І, звичайно, щоб бути хорошим вчителем, лідеру також потрібно вчитись.

Питання для роздумів:

  • Яким чином ваша команда підвищує свою компетентність: професійну і особистісну?
  • Як ви особисто розвиваєте своїх людей?
  • Яким чином розвиваєтесь ви особисто?

5. Управляючий домом

Це роль, яка передбачає служіння і смирення. Лідер служить своїй команді, забезпечуючи її потрібними ресурсами, прислухаючись до ідей та думок кожного, при потребі ставлячи себе на другий план, щоб дати можливість діяти тим членам команди, які мають більший експертний досвід, кращі навички. Видатний лідер поважає кожного і не дозволяє собі зверхнього, зневажливого ставлення до інших людей у команді. Він формує у команді культуру толерантності та взаємної підтримки, чесності, відкритості та відповідальності за свої дії. Видатний лідер вміє і прагне виховувати біля себе інших лідерів і вміє їх відпускати у вільне плавання.

Подумайте:

  • Чи у вашій команді люди із лідерським потенціалом?
  • Що ви робите для того, щоб вони розвивались?
  • Якою є культура вашої команди?

6. Інноватор

Видатний лідер вміє знаходити нові шляхи для досягнення цілей. Він заохочує інших до пошуку нових ідей, вміє їх вислухати і довіряє іншим втілювати ідеї для того, щоб втілити у життя бачення та місію команди. Він готовий жити у світі V.U.C.A. і допомагає своїй команді залишатись у цьому світі високоефективною.

Подумайте:

  • Оцініть від 0 до 10, наскільки інновативною є ваша команда? Наскільки вам вдається знаходити рішення у нестандартних ситуаціях?
  • Наскільки ефективною є ваша команда у середовищі постійних змін?
  • Як ви розвиваєте креативність та інновативність?

7. Експерт

Видатний лідер добре розбирається у людях, бізнесі, інтересах і потребах клієнтів, у всіх речах, які є важливими для досягнення цілей. Він використовує всі свої знання та вміння для того, щоб втілити бачення і зробити свою команду високопродуктивною. Навчання протягом життя є його принципом.

Кілька запитань для вас:

  • Яким чином ви підвищуєте свою експертність як лідер?
  • Коли востаннє ви навчались чомусь новому, що потрібне у вам для досягнення цілей?
  • Чи є у вашому оточенні люди, які можуть стати для вас при потребі менторами чи наставниками?

8. Мислитель

Лідеру потрібно мати достатньо часу, щоб осмислювати, аналізувати, робити висновки щодо впливу своїх дій на команду, на досягнення цілей. Щоб оцінити, чи план дій дозволяє прийти до цілі, чи цінності його та команди співпадають, що ще потрібно йому та команді, щоб здійснити свою місію. Йому потрібен час, щоб осмислювати, яким прикладом він є для своїх людей.

Контрольні питання:

  • Подивіться у свій план дня: чи є там запланований час для обдумування важливих питань?
  • У якому оточенні вам краще всього думається?
  • Як часто ви собі це дозволяєте?

9. Диригент

Лідер повинен координувати зусилля команди, дати кожному у команді можливість на повну використовувати свій потенціал, досвід, експертизу. Також лідеру потрібно встановлювати чіткі правила взаємодії у команді, чітко ставити цілі і розподіляти повноваження та відповідальність, щоб не виникало непорозумінь між членами команди.

З іншого боку, лідер має пам’ятати про те, що людям потрібно давати можливість відпочивати від високої інтенсивності роботи. Лідер задає ритм, за яким працює команда, таким чином, щоб вона зберігала свою працездатність і натхнення.

Контрольні питання для вас:

  • Наскільки чітко у вашій команді розподілені функції, завдання, повноваження і зони відповідальності?
  • У яких ситуаціях між членами команди виникають суперечки і як їх зазвичай вирішують?
  • Наскільки кожна людина у вашій команді реалізовує свій потенціал?
  • Оцініть від 0 до 10, наскільки енергійною є ваша команда на даний момент?
  • Як довго ваша команда працює у високому темпі?
  • Коли востаннє ви відпочивали разом?

Якщо ви спробували дати відповіді на пропоновані запитання, то наступним кроком спробуйте скласти план дій для «прокачки» своїх лідерських компетенцій, щоб стати справді видатними лідерами для своїх команд.

Ольга Садоха, засновниця компанії ROK: River Of Knowledge, консультант з організаційного розвитку, бізнес-тренер